Genner Hoel Pandekagehus og Camping

Dette er navnet på den lille campingplads, som jeg fandt frem til ved hjælp af Campingrådets hjemmeside. Jeg søgte på 2-stjernede pladser i Sønderjylland og fik så kig på denne plads, som viste sig at være en meget charmerende lille plads til min anden campingtur i år. Pladsen ligger mellem Haderslev og Aabenraa og her befandt jeg mig fra 5. juni 2016 midt eftermiddag til 9. juni kl. ca. 9.45 hvor jeg kørte nordpå og så var jeg hjemme ca. kl. 11.50.

Haderslevvej 464, 6200 Aabenraa
Tlf.: 74 69 89 27
E-mail: info@gennerhoel.dk
Hjemmeside: gennerhoel.dk
Det er en lille campingplads med ca. 45 pladser + nogle hytter og en udlejningsvogn.

Oversigtskortet er hentet på pladsens hjemmeside

Varm køretur

Det var temmelig varmt denne dag og jeg havde solen lige imod hele vejen dertil, så jeg valgte at lægge mig over i skyggen for at det ikke skulle blive alt for varmt i vognen, når jeg nu ville ud at køre ture i de kommende dage hvor vejrudsigten lovede pænt høje temperaturer. Jeg kørte hjemmefra den 5. juni kl. ca. 12.30 og landede på campingpladsen ca. 14.30 efter en køretur på ca. 131 km hvor jeg kørte ad rute 184 (tidl. A18) næsten til Brande og herfra på motorvejen til Give, hvor jeg tog turen over Bredsten og til Kolding, hvor jeg kom på motorvejen igen indtil GPS'en sendte mig tværs over til Haderslev/Aabenraa vejen og ind til campingpladsen. Jeg lavede aftensmad og efter at have spist, satte jeg mig til at planlægge næste dags tur i omegnen.

Jeg måtte hænge mit tøj til tørre, for det var rigtig varmt at køre lige mod solen hele vejen herned. Og temperaturen var da også over 20 grader. Disse to fotos er taget efter at jeg har spist til aften. Turen herned var på 131,1 km inkl. søgen efter en benzintank i Bredsten, hvilket nok har givet ca. 3 km ekstra

Mandag morgen startede jeg med at køre en tur til Kalvø. Men inden jeg kom hertil var jeg inde ad vejen til Runde Mølle, som jeg vendte ved, idet det ikke var vejen til Kalvø som jeg troede i første omgang. Det var faktisk en smuk tur ind mod møllen og retur. Men jeg kom så lidt senere til et skilt mod Kalvø og fulgte vejen derud og billedet her er taget på vej ud på dæmningen over mod øen.

Jeg har påbegyndt en »ø-vandring«. Der er en sti der går hele vejen rundt og som skulle være på ca. 1,5 km. Her ses vandet, som lige præcis ikke kan ses til højre på det ovenstående billede

Kalvø er en lille ø i Genner Bugt

Iflg. en brochure om øen er området et af de smukkeste i Aabenraa Kommune. Landskabet ved Genner Bugt er stærkt kuperet med mange skove og strande. Kalvø har været brugt af mennesker i årtusinder - man har fundet mange flintredskaber fra stenalderen på øen. Første gang man hører om Kalvø er i Valdemar Sejrs jordebog fra 1231, hvor øen kaldes Calf Ø.

En smuk vandresti fører hele Kalvø rundt, og på Kalvø Badehotel kan traditionsrige retter eller kaffe nydes med udsigt over bugten kan man læse på nettet. Jeg kan bevidne, at det er en smuk sti der går øen rundt. Badehotellet har jeg ikke besøgt. Det tog mig ca. ½ time at gå øen rundt. Stien er lavet på en handicapvenlig måde, dvs. at man vil kunne gå turen rundt med rollator eller komme rundt med kørestol. Der er også et par andre stier, som er knap så faste i overfladen. Miljøministeriet erhvervede størstedelen af Kalvø i 1974 for at bevare havnemiljøet og naturen og for at sikre offentlig adgang.

Nu er blikket rettet lidt mere til venstre i forhold til det foregående foto

Der er temmelig mange af disse gule blomster, som jeg tænker er en iris-art. De ligner i hvert fald Iris

Jeg har passeret en mark, hvorfra de to fotos med vandet fra før er taget og er nu kommet ind på den del af stien, som kaldes handicap-venlig - og det er den da også, idet man sagtens kan køre her med en rollator eller kørestol

Her står jeg på samme sted som ovenover, men ser nu bagud i den retning, jeg kom fra

Et stykke længere henne ad stien, hvor stien bøjer af mod venstre for at følge øen rundt

Stien øen rundt er på ca. 1,5 km

Øen blev i 1847 købt af skibsreder Jørgen Bruhn, som byggede et af datidens største værfter på stedet. Værftsanlæget forsvandt efter nedlæggelsen i 1870 og i dag fortælles den spændende søfartshistorie på museet. I dag er Jørgen Bruhns tidligere bolig, herrehuset, indrettet som museum, lige som de resterende bygninger af værftet.
Der vises tre forskellige udstillinger. En der beskriver Kalvøs historie, en der beskriver værftet og skibene og en der omhandler Genner Bugt og Omegn.

Foreningen »Det Maritime Kalvø« arrangerer foredrag og ekskursioner og der er også mulighed for at sejle med foreningens tre både, når man er medlem.

I lystbådehavnen ligger omkring 100 lystfartøjer.

Læs evt. mere om Kalvø her eller her.

- og så var der pludselig udsigt til en båd ude midt i vandet

Båden var faktisk forholdsvis stor. Her kom jeg så tættere på den end før. Der er også en jolle i forgrunden, men den tænker jeg måske bruges for at komme ud til den noget større båd, som jo mest af alt minder om et vikingeskib

Og når jeg så er nået trekvart rundt står der en »totempæl«. Det er en fisker, der står og ser ud over vandet

Her en beskrivelse af Kalvø, men der var for meget sol til, at jeg kunne se om jeg fik det hele med på billedet og det gjorde jeg altså ikke, men selve øen kan da ses afbildet. Det tog ca. ½ time at gå øen rundt

Her er jeg så rundt og kigger ind ad dæmningen, som jeg kom ad med bilen. Der er lystbådehavn, badehotel og nogle sommerhuse på øen og så er der også noget kvæg der afgræsser bl.a. den mark, som jeg startede med at gå henover

Der kommer mere på næste side

På næste side fortsætter jeg med at fortælle om min køretur og turen går nu til Løjt Land.