Tirsdag 19. juli

Vejret fra morgenen var overskyet med lidt sol, frisk vind og byger.

Jeg valgte i dag at køre en

rundtur syd for Mariager Fjord

Den 19. juli kørte jeg en tur på 114,3 km. Jeg kørte via Valsgård, Rødsø, Oue, Vive, Hadsund og Hadsund Syd og er her på vejen mod Assens og Mariager, og billedet viser udsigten fra en rasteplads ind mod Hadsund

Også blik ind mod Hadsund fra samme rasteplads men taget ca. 50 meter længere mod øst.

Mariager

Jeg kiggede mig lidt om i Mariager og tog et par billeder fra torvet i Mariager.

Billedet her er fra den gamle bykerne med gamle huse og brosten.

Ene idyl og godt vejr var der også, så det er jo ganske udmærket.

På billedet herover viser vejviseren mod Hohøj og der planlægger jeg at køre til efter at have set lidt mere på Mariager.

Mariager Museum er indrettet i en hyggelig 300 år gammel købmandsgård midt i den gamle klosterby Mariager. Jeg har dog ikke besøgt museet, men laver et link til det, så læseren evt. kan kigge lidt på det.

Jeg fortsatte ud ad den vej der er her midt i billedet i retning mod Alstrup, men kom først til Hohøj, som de næste fotos er fra. Iflg. billedet ovenover er der to km til Hohøj og det passer vist udmærket.

Efter en rigtig smuk køretur ud gennem Mariager by og gennem et stykke skov kom jeg til skiltet mod Hohøj og drejede den vej ind.
En plancheudstilling i Det Røde Hus fortæller udførligt om Hohøj.
Der er også en »toiletbygning« bag det røde hus, som ikke var særligt hyggeligt, så det var godt jeg ikke skulle bruge det for alvor!
Men bortset fra toilettet var det et interessant sted.

Hohøj set fra museumsbygningen. Hohøj er en 110 meter høj bakke, ca. 2 km øst for Mariager i Mariager Sogn. Hohøj er Danmarks største gravhøj og kendt for sine historiske folkemøder. Hohøj ligger oven på en randmoræne og gravhøjen er 12 meter høj med en diameter på 72 m iflg. en kort beskrivelse af højen

Mindesten ved Hohøj

Ved foden af Hohøj er opsat en mindesten, som jeg viser her.
Stenen er opsat til minde om Sønderjyllands genforening med moderlandet i 1920.

Teksten på stenen er:

Minde om Sønderjyllands genforening med moderlandet 1920
Det lyder som et æventyr
et sagn fra gamle dage
en røvet datter dybt begrædt
er kommen frelst tilbage

Udsigten fra Hohøj

Så kravlede jeg op på højen og først da jeg var ovenpå og skulle finde en vej ned igen (der var meget stejlt op) fandt jeg ud af, at der på den anden side er en sti op til toppen, så den gik jeg ned ad.
Men udsigten er rigtig god som billedet også fortæller lidt om.
Læs selv lidt om Hohøj.

Mere udsigt fra Hohøj

Her ser jeg ned mod Mariager Fjord fra Hohøj

På dette billede kan man se den udsigt der var i sydlig retning og her neden for er også stien ned fra højen

Jeg kørte fra Hohøj via Alstrup, Skrødstrup, Sem, Kastbjerg, Havndal, Dalbyover, Øster Tørslev, Tvede, Lind, Jennum, Spentrup og her til Hvidsten, hvor billedet viser et hjørne af Hvidsten kro

Hvidsten

Her har jeg taget et foto af en af Hvidsten Kros bygninger. Hvidsten kro hører tillandets ældste. De ældste bygningsdele på Hvidsten kro stammer tilbage til Chr. d. 4.'s tid. Men udover at være en gammel kendt kro kender mange den også fra krigens tid og fra filmen og bogen om Hvidsten Gruppen.

Her er indgangspartiet til Hvidsten Kro

Og så kom jeg via Gassum, True, Svenstrup, Broløs, Vr. Tørslev og Glenstrup til Handest, hvor toget fra Mariager skulle ankomme ca. kl. 11.50 - og det gjorde det også.

I dag var det så et diesellokomotiv, der trak togstammen. Her i sommerperioden kører de med damptog søndag og torsdag og med andet materiel lørdag og tirsdag

Handest

Jeg var kørt hertil udelukkende for at se, hvilket lokomotiv der var spændt foran i dag og det fik jeg set.

Det var et flot rødt lokomotiv, som ses på billedet her. Læs evt. mere om lokomotivet på dette link.

Og så er toget igen ved at være klar til afgang og jeg kan køre videre til Hobro og til Rema1000 efter nogle ting, jeg mangler og så tilbage til campingpladsen for at spise frokost.

Jeg går lidt hvileløst omkring på campingpladsen og nærmeste omegn, fordi de har ringet fra Lindegården og sagt at mor er blevet sendt på sygehuset. Så jeg venter på, at få at vide, om det er en tømning af lungerne igen som blev nævnt eller om det er værre. Fotoet viser udsigten ned over fjorden og her ses vejen ned til badestedet ret tydeligt.

Her ser jeg ned mod det sted, hvor vejen til stranden ender og hvor der kan bades. Det koster 5 kr. i bompenge at køre derned

Hvis man ser godt efter kan fårene, der græsser her på skråningen ned mod fjorden godt lige anes

Jeg er her gået lidt ned ad vejen mod stranden

Fjordudsigten set oppe fra igen

Restauranten Bramslev Bakker ses her med campingbygningen i baggrunden

Kørevejen inde på campingpladsen. Som det kan anes, er der høje lægivende skrænter rundt om pladsen

Og så gik det hjemover

Jeg tog et billede af min campingvogn og bil inden jeg gik ind for at gøre klar til at lave aftensmad.

Og herefter gik det pludseligt stærkt med at pakke ned og gøre klar til at køre hjem - jeg var lige ved at glemme antennen, men mine naboer gjorde heldigvis opmærksom på at jeg ikke havde fået sænket den.

Jeg var hjemme ved 22-tiden og da stod triptælleren for hele turen på 508,2 km

Jeg nåede hjem og ind på sygehuset, hvor mor døde om natten.

Jeg fik ikke set alt det jeg havde tænkt på, men efter begravelsen tog jeg hertil igen, og det kan man læse om i næste afsnit om Hobro.

Bortset fra det ind imellem trælse vejr og den kedelige afslutning på turen har det været en god tur jeg var afsted på. Jeg har kørt og gået og set på ting - mest natur - som jeg kan lide det og det skriver jeg mere om senere.

Se og læs mere på næste side