Videre fra den Jyske Skovhave

Dette billede er taget fra bilen på Stendalsvej på vej fra Stendalen og bagvejen ind til Rebild.

Som man måske har tænkt, kan jeg godt lide at færdes i skove. Jeg er faktisk opvokset i en skov, så det har nok smittet lidt at på mig også i mit voksenliv.

Fra den Jyske Skovhave fortsatte jeg ad vejen til Skørping. Her tog jeg vejen ud mod Rebild, men kort efter Skørping Skole drejede jeg til venstre ad Rebild Skovhusvej og kom efter et åbent stykke land ind i skov igen. Jeg var en tur ved Grøndalen og så retur til Stendalsvej.

Her på billedet er jeg nået lidt længere ind i skoven og er fortsat på Stendalsvej, men her går det opad og uden plads til at vige ud til siden, hvis der skulle komme modgående trafik.
Jeg er nu på vej ind mod Rebild igen, men nu ad en bagvej.

Rebild

Så er jeg i Rebild ved udstillingsafdelingen. og nogle museer. Se mere om området her på Rebildporten.
Hos Naturstyrelsen kan man læse følgende tekst og også downloade vandretursfolder om Rebild Bakker og nationalparken:
Rebild Bakker var tidligere fælles græsningsareal for Rebildbøndernes kvæg, heste, får m.v. l 1912 erhvervede en gruppe dansk-amerikanere arealerne og skænkede dem til den danske stat. Til gavebrevet var knyttet tre betingelser: Området skulle henligge i naturtilstand, det skulle være tilgængeligt for alle og dansk-amerikanerne skulle have lov at afholde arrangementer i bakkerne på amerikanske festdage. Det fik navnet "Rebild National Park", og USA's uafhængighedsdag d. 4. juli fejres her hvert år.

Her er blikket rettet lidt til venstre for billedet ovenover.

Tophuset, Top Karens gamle traktørsted siden 1875.

Tophuset

Sodavand, øl og kaffe, det kan Karen skaffe.
- var teksten på Tophusets første skilt i 1900
På vej ind i Nationalparkområdet kommer man forbi Tophuset, hvorom man kan læse sig til følgende: Tophuset, Top Karens gamle traktørsted siden 1875. Karen Marie Andersens lille, gulkalkede og stråtækte hus har siden begyndelsen af 1900-tallet været et af trækplastrene i Rebild Bakker. Allerede før Rebildfesterne kom der mange besøgende i bakkerne, og den gæve kone havde forretningstalent og begyndte at sælge kogende vand formedelst fem øre. Så kunne folk brygge kaffe på deres medbragte Madam Blå.
I 1915 fik Top Karen bevilling til at drive konditori, og siden da har konger, dronninger og berømtheder nydt husets kaffe, te, varme chokolade, boller og kager.
Tophuset blev bygget af Karen selv og hendes mand Jens i 1875, og her boede hun indtil sin død i 1929, 86 år gammel.
Allerede i sin levetid blev Top Karen og Tophuset en institution, ikke mindst på grund af den gæve kones ligefremme væsen. Her blev alle behandlet lige og lige godt, uanset om de var kongelige eller folk af små kår.
Huset er i dag ejet af Rebildselskabet, der passer godt på det og har forpagtet det ud, så også nutidens gæster kan opleve den lille perle.

Og det skal retfærdigvis siges, at jeg ikke var inde i tophuset, gik kun forbi på vej mod udsigten over bakkerne.

Blokhusmuseet, som ligger et lille stykke fra Tophuset.

Nationalparkområdet. Jeg fortsatte forbi Tophuset og kom til Blokhusmuseet, som ligger et lille stykke længere fremme mod Nationalparken, som billedet herover er fra. Jeg gik dog ikke længere end hertil idet det så ud til at blive regnvejr - der begyndte i hvert fald at komme tunge skyer.
Her udsigt ned over heden mod Sønderkol (102 m.o.h.)

Der går får og græsser på arealet. Billedet her ligger i forlængelse til højre i forhold til billedet ovenover.

Jeg gætter på, at man vil beskytte træerne ved at lægge store sten omkring dem. Her er jeg på vej tilbage til P-pladsen og bilen.

Rebild National Park

Og så kigger jeg mig lige tilbage og kom i tanker om, at jeg skulle have et billede af indgangen til Rebild National Park. Vejen til højre fører over til Tophuset og Blokhusmuseet og vejen til venstre ned i nationalparken

Jeg nåede ikke meget mere end at komme ind i bilen før de første regndråber begyndte at falde. Men jeg havde jo planlagt at køre lidt mere rundt i området. Jeg kørte fra Rebild ad Hulvejen til Thingbæk, Gravlev, Støvring, Buderup, Buderup Bro, Teglgårds Mølle, Bjergtårnet, Stenstuen og til Skørping. Der var flere af disse steder, som jeg gerne ville have set nærmere på, men i en pænt tæt strøm af regn var det ikke noget, der fristede mig, så jeg kørte bare videre fra Skørping via Terndrup og i et sving mod Hadsund og ind over Vive tilbage til campingpladsen.
Dagens køretur kom op på 93,7 km. Den første lange del af turen var rigtig god og i stort set godt vejr. Der kom nogle byger, men først over middag begyndte det at regne i et par timer, hvorefter det igen blev tørvejr og sol i perioder.
  • Jeg nåede lige tilbage til bilen og begyndte at køre ud af Rebild i retning mod Ålborg-Hobro vejen inden det begyndte at regne.

• Foto fra vejen mellem Glerup og Vive.

Afslutning på denne dag - videre på næste side med tirsdagens tur

I dag kørte jeg fra Bramslev Bakker til Valsgård. Videre via Rostrup, Villestrup, Møldrup og til Skørping. På vejen hertil besøgte jeg Store Økssø, Forstrådens Gran og Den Jyske Skovhave. Fra Skørping kørte jeg gennem Brændeskov til Grøndalen og herfra videre via Stendalsvej til Rebild, hvor jeg så på de ting, der har været afbildet fra Rebild. Jeg kørte fra Rebild via Hulvejen mod Thingbæk, Gravlev, mod Støvring men drejede ind mod Buderup Bro, forbi Teglgård Mølle og Bjergtårnet og Stenstuen. Det var regnvejr, så der var ikke meget ved at stå ud for at se på noget her, selvom der var et par steder jeg godt ville have set på - og så kom jeg igen til Skørping. Herfra kørte jeg til Terndrup og videre herfra mod Hadsund, men drejede inden Hadsund mod Glerup og Vive og derfra videre tilbage til campingpladsen.

Det blev heldigvis godt vejr igen på den sidste del af hjemturen. Ialt kørte jeg denne dag 93,7 km. Og så er det jo godt, at jeg skriver op undervejs, hvor jeg har taget billeder ellers er det ikke til at huske i detaljer her et stykke tid senere når jeg laver min hjemmeside - jeg tager også af og til notater om temperaturen mv.

Jeg fik min frokost ved 14.45 tiden, men kan ikke huske om jeg sprang eftermiddagskaffen over - det gjorde jeg nok. Til aftensmad spiste jeg skinkeschnitzel med kartofler, bearnaisesauce og en skål salat og så tillod jeg mig at drikke en ½ flaske hvidvin, som jeg faktisk blev lidt halvfuld af, så jeg kan ikke tåle alkohol i andet end meget små mængder har jeg konstateret endnu engang.

Læs og se mere på den næste side om Hobro-turen

Kig evt. tilbage på foregående side