Køretur tirsdag 2. august

Jeg er stoppet her på Karlsmøllevej, ikke så forfærdelig langt fra campingpladsen, hvor der er en - efter min mening - rigtig flot udsigt. Og som det også kan ses på billedet startede denne dag med solskin, nogle skyer og en let-frisk vind.
Jeg forlod campingpladsen lidt over 9 og kørte til Valsgård og drejede ind mod Karls og Kielstrup og det er her på denne strækning at billedet er taget.

Foto fra Mosevej på vej mod Veddum. Det er en stor havremark der ses til venstre i billedet.

Videre mod Egense

Jeg fortsatte turen til Oue, Vive, Hadsund, Glargårde, Veddum, Nørre Hurup og kom her forbi en rasteplads med skiltning mod et udsigtstårn.

Og her er jeg kørt ind på det store P-areal mellem Øster Hurup og Egense. Der er adgang til udsigtstårnet på den anden side af vejen herfra.

Vi skal bare følge skiltet.

Det ser ud til at hele arealet her kan bruges som P-plads når der er højsæson for at bade langs kysten her. Lige i det her lettere gråvejr så jeg nu kun nogle få biler lige i nærheden af toiletbygningen og så et par stykker ved siden af hvor jeg holdt og så et par stykker bagerst i dette billede.

Nå, men jeg fulgte altså skiltet og kom ned i en tunnel ind under vejen og kom så op til udsigtstårnet, som jeg viser på næste billede.

Her er så udsigtstårnet. Det er ikke nær så højt som jeg havde forestillet mig når det kaldes et tårn og der er kun vinduer ud mod Lille Vildmose siden og så var vinduerne så snavsede, at jeg ikke kunne tage billeder ud igennem dem, men udsigten er ellers fin. Der er også nogle plancher, der fortæller om hvilke dyr og fugle man kan være heldig at se.

Dokkedal

Dette foto er fra højdedragene ud mod havet i Dokkedal. Jeg kørte fra udsigtstårnet og videre mod nord i retning mod Egense og kom her til Dokkedal, hvor de store bakkedrag ud mod vandet altid har forekommet mig at være så flotte. Minna og jeg har for mange år siden kørt her en del gange, når vi camperede på Frydenstrand Camping. Vi var på Frydenstrand Camping i 1992 da Danmark vandt fodboldmesterskaberne.
En af aktiviteterne i Dokkedal er Dampdag. Remisen i Dokkedal kommer rigtig til live, når den årlige Dampdag afholdes.
Men der er også andre ting at se og opleve iflg. Visitnordjylland.
  • Også bakkerne ved Dokkedal

• Her er blikket vendt i sydlig retning - fortsat ved Dokkedal.

Mulbjerge

I udkanten af Dokkedal og på kanten af Kattegat, ligger Stejlgabet som en lille naturperle. Her rækker en mole langt ud i vandet og Mulbjerge rejser sig smukt, ind mod land, som et bjerglandskab.

Jeg kørte fra Dokkedal videre mod Egense og så pludselig et seværdighedsskilt og vendte straks bilen og kørte ind mod denne seværdighed. Efter et godt stykke på en smal grusvej kom jeg ud til Mulbjerge og her er der en smuk udsigt over Kattegat - men også ind over land.

Fra Mulbjerge set i sydøstlig retning og med molen midt i billedet

• Også fra toppen af Mulbjerge. Her ses vejen, som førte herind, så vidt jeg husker ca. 1,3 km fra landevejen

• Så er jeg på vej tilbage til landevejen ad denne grusvej. Der var ikke ret mange steder, hvor man kunne passere modgående

Egense

Jeg kom ud til færgehavnen i Egense og kiggede på færgen der var på vej over og så lidt på vandet, tog et par billeder, bl.a. dette.
Se evt. mere om Egense via dette link til visitnordjylland
  • På skiltet er der en del instruktioner om, hvad man skal gøre, hvis man vil med færgen over til det nordjyske

• Et blik hen langs vandkanten ud ad mod Kattegat. Ikke ligefrem badevand her

• Foto for enden af Kanalvej lige uden for Sejlflod, som ligger rundt om hjørnet til højre

• Foto fra vejen, som hedder Tiendemarken og er at finde nær Vaarst

• Her er jeg på Skomagerbakken på vej ud af Vaarst

• Her befinder jeg mig på Ardenvej mellem Astrup og Arden

Videre i en bue hjem mod campingpladsen

Jeg kørte fra færgehavnen tilbage til Egense og drejede mod Mou, Storvorde og mod Klarup. Jeg kørte så ad rute 507 mod Lundby, og videre til Gundrup, Lindenborg, Terndrup, Astrup, Arden (de fire foregående landevejsbilleder er fra denne strækning) - og her til Rold hvor jeg holdt en lille pause og var ude at gå en lille tur. Fotoet her er fra rundkørslen midt i Rold.
Iflg. Wikipedia: Rold ligger i Himmerland og er en lille landsby ved Rold Skov med 246 indbyggere, beliggende i Rold Sogn. Rold har givet navn til den nærliggende skov. Landsbyen ligger i Mariagerfjord Kommune og hører til Region Nordjylland.
Jeg fortsatte fra Rold via Vebbestrup (isfabrikken gør Vebbestrup kendt) til Hobro og til Valsgård og ud til campingpladsen.
Denne dag kørte jeg 142,3 km.

Rundkørsel i Rold med en flok træfigurer.

Jeg har ikke kunnet finde ud af, om det er Røverne fra Rold der står midt i rundkørslen, men jeg kunne godt tro det

Bramslev Bakker Camping

Her i eftermiddag nød jeg det gode vejr på campingpladsen. Kom dog også lidt uden for og er på dette og de to kommende billeder gået op på skrænten omkring pladsen for at tage billeder. Jeg starter med billede af den østlige ende af pladsen.

Eftermiddagen har jeg bl.a. brugt til at læse, men også på at tage et par fotos fra denne godt beliggende plads.

Aftensmad: Medister, kartofler, bearnaisesauce, salat og hvidvin. Aftenen er brugt på at læse lokale aviser og se TV.

Campingpladsen set sådan lidt fra oven. Her enden længst væk fra indkørslen og facilitetsbygningen

Her foto af den midterste del af pladsen

Og så ser vi næsten mod solen og resten af pladsen hen mod indkørslen, som er lige bag bygningen til venstre i billedet

Slut på denne dag - vi fortsætter med onsdagens tur på næste side

Læs og se mere om onsdagens tur her