Stendysse ved Tolne Kirkeby

Så er det lørdag 27. august og i dag fandt jeg ved byskiltet »Tolne Kirkeby« ind til en dysse, som ses på dette og de næste fotos. Dyssen ved Tolne Kirkeby har jeg ikke rigtig kunnet finde nogen oplysninger om.

• Dyssen ved Tolne Kirkeby har jeg som nævnt ikke rigtig kunnet finde nogen oplysninger om.

• Det her kunne ligne en indgang til dyssen, men jeg kravlede ikke derned.

• Mere dysse - der dukkede hele tiden nye vinkler og nye sten op efterhånden som jeg bevægede mig rundt på og omkring den.

• Herfra kan jeg se hen til bilen og opdagede også, at der faktisk var en slået vej fra bilen og hen omkring dyssen, som jeg ikke lige så i første omgang, hvor jeg bare fulgte en trampet sti op på dyssen.

Tværs over til Vestkysten igen

Og nu har jeg så kørt et pænt langt stykke uden at fotografere, men er her kommet ned på Tornby Strand.

Jeg kørte uden at tage ret mange billeder den første del af turen. Min rute var fra Tolne Kirkeby via Hørmested, Høgholt, Linderum, Ugilt, Lørslev, Ilbro, Fuglsig, Hæstrup Mejeriby, Hæstrup Mølleby, Harken, Rakkeby, Sejlstrup, Hundelev, Gjurup, Tornby og her til Tornby Strand hvor billedet er taget. Stort og fladt strandareal. Jeg var lidt forsigtig med at køre rundt i sandet for ikke at risikere at køre fast. Men det var der dog ikke den store fare for her og campingbusser mv. kørte jo også rundt på stranden.

• Stort og fladt strandareal med flere biler nede på sandet

• Tornby Strand. Vesterhavet er rimelig rolig.

• Her holder jeg så på stranden. Der er også en cyklist ude ved vandkanten.

• Fra P-pladsen ved nedkørslen til Tornby Strand.

• Der er trods alt en del, der ikke kører ned på stranden.
    Bemærk også sommerhusene i klitterne.

• Det fyger med sand her engang imellem, som det kan ses langs fortovskanten/kantstenen.

På vej ud af Horne mod Snevre.

Pindherrevej på vej mod Snevre.

Bakket terræn her ved Brudehøjvej mellem Snevre og Uggerby.

• Brudehøjvej. Udsigt over et meget kuperet område.

• Uanset om jeg ser til den ene eller anden side af vejen bugter landskabet sig i bakke-dal.

Hellehøj 89 m over havet

Jeg er nu gået op på Hellehøj, som når 89 m.o.h. og der er også en god udsigt herfra.

Jeg er nu gået op på Hellehøj, som når 89 m.o.h. og der er en god udsigt herfra. Hellehøj er at finde mellem Højrup og Uggerby. Hellehøj bliver også betegnet som en god cykelbakke.

• Jeg tager lige en rundtur med kameraet ud over landskabet.

• Vejen midt i billedet er den, som jeg kom hertil ad og om lidt kører jeg tilbage og til venstre ca. midt i billedet.

• Videre rundt fra Hellehøj. Billederne passer næsten sammen med uret rundt.

• Også her kan man se, at der er temmelig kuperet i området.

• På P-pladsen her ved højen lå et par engelsk-talende tøser med en del oppakning. Jeg ved ikke om de havde tænkt sig at skulle have en lift eller hvad de ville. De spurgte om jeg talte englesk og det svarede jeg nej til, men jeg hørte også at de talte til andre

• Jeg var også lige nede at vende et stykke hen ad vejen, der kan anes midt i billedet inden jeg gik op på højen. Der blev iøvrigt flaget på halv stang ved ejendommen helt til højre i billedet.

Tannisby Strand

Fra Tornby Strand kørte jeg via Horne, Højrup, Snævre og kom forbi Hellehøj, som er omtalt herover. Fra Hellehøj fortsatte jeg til Uggerby, Tversted og til Tannisby. Her er en god lang tur gennem by og sommerhus områder inden man kommer ned til denne flotte strand. Og så er der en god iskiosk her »Det Blå Ishus«, som jeg kom forbi et par gange mere i de kommende dage. De laver lækre is med op til mange kugler. Jeg købte en - for mig - stor is med tre kugler og guf til 30,- kr.

• Der er lidt gang i bølgerne her ved Tversted/Tannisby selvom det ikke blæste noget videre.

• Også her kører man på stranden og der er stopforbud her lige neden for nedkørslen til stranden.

• Flot vejr. Og pænt varmt, så det gav mig lyst til at købe en is i Den blå Kiosk lige ovenfor stranden.

Tilbage til campingpladsen i Tolne

Flotte fyrretræer her ved Østervej mellem Tversted og Tuen.

Da jeg havde spist min is kørte jeg i retning mod Tuen og undervejs tog jeg billedet. Fra Tuen kørte jeg forbi Sørig Kirke og drejede over mod Bindslev og via Sønder Bindslev til Sindal, hvor jeg var inde for at købe lidt ind i Rema1000 inden jeg kørte videre til Tolne Kirkeby og ud til campingpladsen.
Denne dag kørte jeg i alt 129,8 km

Denne lørdag 27. august 2016 kort fortalt

Her ses fyrretræer også på den anden side af Østervej.

Denne dag - lørdag den 27. august startede med sløret solskin og let vind i Tolne.

Efter morgenmaden kørte jeg fra Tolne Bakker Camping mod Tolne Kirkeby og fik så øje på Stenhøj, langdyssen som jeg tog en del billeder fra. Herefter fortsatte jeg mod Hørmested, Høgholt, Linderum, Ugilt, Lørslev, Ilbro, Fuglsig, Hæstrup Mejeriby, Hæstrup Mølleby, Harken, Rakkeby, Sejlstrup, Hundelev, Gjurup og til Tornby. Her stoppede jeg ved den gamle købmandsgård, men jeg kunne ikke finde ud af, om der var åbent eller ej, så jeg kørte videre til Tornby Strand. Herfra kørte jeg så til Horne, Højrup, Snevre og til Hellehøj. Efter en tur op på højen fortsatte jeg mod Uggerby og derfra videre til Tversted. Turen ud til stranden tager sin tid, for det er en meget langstrakt by man kører igennem og med hastighedsbegrænsning hele vejen. Fra Tversted kørte jeg så mod Tannisby og Tuen og videre forbi Sørig Kirke til Bindslev hvor der er et håndværkermuseum men de havde lukket kl. 13 og jeg kom først forbi noget senere. Så fortsatte jeg til Sønder Bindslev og til Sindal, hvor jeg var i Rema1000 for at handle lidt. Herefter til Tolne Kirkeby og Tolne Bakker Camping.

En god køretur hvor jeg kom igennem en masse flotte landskaber.

Jeg spiste frokost kl. 14.30.

Senere på eftermiddagen talte jeg med genboerne i Polar-vognen i en lille halv time.

Aftensmaden bestod af en nakkekotelet med kartofler, hollandaisesauce og en skål salat.

Søndag i regnvejr

Søndag den 28. august var det overskyet med mange byger og let vind
Kl. 6.40 forsvandt strømmen og kom igen kl. 7.14 første gang - og så er det kommet og gået 10-15 gange indtil jeg har kunnet høre nyheder her kl. 7.30 - så nu har det virket i 7 minutter ud i et stræk. Det er pænt træls, så jeg kører køleskabet på gas i øjeblikket og har varmet vand til min morgente på gasblusset. Men herefter virkede strømmen igen som det skal.
Jeg hørte senere på dagen, at der var et problem hos en campist, som havde tændt sin kaffemaskine i forteltet adskillige gange og hver gang forsvandt strømmen. Så hvor ofte skal man lige prøve? Jeg vil tro at to-tre gange ville være nok for mig til at finde ud af ikke at bruge maskinen!

Dagen gik fint med at slappe af, læse Skagen-brochurer, krimi og se TV og så selvfølgelig spise lidt ind i mellem. Jeg fandt ud af, at nogle af de ting jeg godt kunne tænke mig at se koster 75 og 50 kr i entre, så det opgiver jeg nok - nøjes med at se det udefra - og kører rundt og kigger som jeg plejer i morgen, når vejret skulle være bedre.

Mandag

Mandag den 29. august startede aldeles overskyet, meget fugtigt og med en jævn vind. Det blev heldigvis bedre vejr ved godt middagstid, men jeg kørte alligevel afsted ca. kl. 9 i 11 graders varme.
Turen i dag gik fra campingpladsen til Tolne og herfra til Vogn til Jerup og ud til Jerup Strand.
Billedet er oplysningsskiltet ved stranden om at det er et habitatsområde med bl.a en sjælden sommerfugl, Hedepletvinge.

Skilt ved Jerup Stand. Habitatsområdet Jerup Hede, Råbjerg og Tolshave Mose er levested for den sjældne sommerfugl Hedepletvinge. Jeg så nu ingen. Det var gråt og kedeligt vejr på dette tidspunkt.

• Jerup Strand. På vejen herud og tilbage igen så jeg nogle fugle, som jeg ikke har set før, og jeg fandt senere ud af, at det var Markpiber der var tale om, en sjov lille fugl, som minder noget om vipstjerten i måden at bevæge sig på

• Jerup Strand. Der var noget over en kilometer herud. Temperaturen her var iflg. bilens termometer 12 grader og det blæste med en jævn til frisk vind, så det var nødvendigt med en jakke på.

Her er jeg på vej tilbage til bilen og skal tilbage ad vejen her og ud til vejen mellem Frederikshavn og Ålbæk.

Videre mod nord på næste side

Klik videre til næste side

eller tilbage til foregående side