30. august

Sol, skyer og let vind her i Tolne. Kørte i dag til Tolne, Dvergetved, Kissel og fik drejet forkert fordi jeg ikke kørte med GPS'en lige her. Kom til Ravnshøj og tog et sving rundt via Mejling til Kissel igen og herfra den vej jeg ville have kørt ad i første omgang mod Elling.

Blomsteropsats i Elling. Jeg har lagt mærke til, at der mange steder er lavet sådanne flotte blomsteropsatse. Jeg har ikke fundet ud af, om det er i Frederikshavns Kommune eller om det er andre steder også.

Cloostårnet

Fra Elling fortsatte jeg til Strandby og en tur herfra ind gennem Frederikshavn til Cloostårnet.

Vest for Bangsbo, i Vandværksskoven, rejser det 60 m høje Cloostårn sig 160 meter over havet.

Tårnet blev opført på foranledning af Christian Cloos og blev indviet 18. april 1962. Tårnet har siden stået som et vartegn for Frederikshavn - synligt fra alle verdenshjørner, når man nærmer sig byen.

Til toppen kommer man enten ved brug af elevator, som går til den 1. udsigstplatform - eller via trappen, som fører til den øverste platform. Der er handicapvenlige adgangs-forhold til tårnet.

Her er jeg kørt ind på P-pladsen ved Cloostårnet og kigger ud mod indkørslen til stedet.

Cloostårnet som jeg vil op at se. Jeg skal dog først købe en entrebillet til 30 kr. i kiosken til højre.

Cloostårnet er et af Frederikshavn højeste bygningsværker. Tårnet rejser sig mere end 60 meter fra jorden. Det står vest for Bangsbo i Vandværkskoven, ca. 100 meter over havets overflade. ​ I klart vejr kan man se til Skagen i nord, Rubjerg Knude i vest og Jyske Ås i syd. Mod øst er det øerne i Kattegat, der dukker op: Kølpen, Deget, Hirsholmene og Læsø.​
For at komme op i toppen af tårnet kan man enten benytte en elevator, som går til den 1. udsigtsplatform - eller via trappen, som fører til den øverste platform. Der er handicapvenlige adgangsforhold til tårnet.

Her ser jeg ned på P-pladsen og kiosken, hvor jeg købte mig adgang til tårnet. Jeg valgte at tage elevatoren op. Det betyder så, at jeg ikke kom helt så højt op, som hvis jeg havde taget trappen, men det er dog kun nogle få meter til forskel.

Jeg er alene heroppe, så jeg kan stille og roligt gå rundt og har derfor valgt at tage et billede ud af hvert andet vindue hele vejen rundt. Men der er jo glas i vinduerne, så det kan godt give lidt slør på billederne. Herfra dette vindue burde jeg i helt klart vejr kunne se Rubjerg Knude, men det kan jeg ikke i dag.
Men der er en formidabel udsigt herfra selv om der er lidt dis i luften.

Foto fra Cloostårnet. Cloostårnet blev indviet 18. april 1962.

Foto fra Cloostårnet. Jeg fotograferer med uret rundt.

Foto fra Cloostårnet. Her ser vi ned på Flade Kirke.

Foto fra Cloostårnet. Nu kigger vi ind over en del af Frederikshavn.

Foto fra Cloostårnet. Ja, der er mange billeder, men der er da også noget forskelligt at se på. Jeg kan godt lide at være oppe på denne måde og så fotografere ud over landskabet.

Så er jeg nede på jorden igen. Det ville have været dejligt om der havde været lidt mere klart vejr til at se på omgivelserne her fra højden, men måske jeg kommer derop engang senere uden at der er dis i luften. Det er dagen før tårnet lukker, så det er sidst på sæsonen.

Jeg befinder mig nu på Gadholtvej på vej ind mod Sæby. Kattegat ude foran og et større militært anlæg her skråt bagud til venstre.

Minibyen i Sæby

Fra Cloos-tårnet kørte jeg via Vrangbæk, Halbjerg, Understed og Sulbæk til Sæby. I Sæby lykkedes det mig at finde frem til minibyen trods et større vejarbejde lige ved stedet. Adressen er: Solsbækvej 39, 9300 Sæby.
Minibyen Sæby blev grundlagt i år 2000. Der er nu bygget ca. 150 huse. Foreningen har ca. 80 medlemmer, hvoraf 10-12 er aktive på værkstedet.
Husene, som bygges i skala 1:10 bliver skabt i værkstedsbygningen, som er en 170 kvm stor bygning.
Jeg synes at det er et interessant sted at gå rundt og kigge på, hvordan husene har set ud for mange år siden.
  • Minibyen Sæby - i venstre hjørne bygges der på, hvad jeg tror er slottet, som blev indviet her sidst i september 2016.

Minibyen i Sæby er meget interessant at se på med de mange fine detaljer, der er i bygningerne. Og jeg tror, at man kunne få endnu meget mere ud af det, hvis man er fra området og kender til nogle af husene i forvejen.

Lyngså Strand

Jeg fortsatte fra minibyen ud af Sæby til Syvsten og herfra via Stidsholt til Lyngså Strand, hvor jeg tog mig et par stykker knækbrød som midlertidig frokost. Jeg gik selvfølgelig også en tur til stranden. Der var en dame i vandet. Det havde jeg dog ikke lyst til selvom vejret var ved at være rigtig flot.

Jeg er nu kørt ud til Lyngså Strand og indtager mine skiver knækbrød her på P-pladsen bag stranden.

Lyngså Strand. Der var en dame i vandet. Det havde jeg dog ikke lyst til selvom vejret var ved at være rigtig flot.

• Her befinder jeg mig på Flauenskjoldvej på vej mod Brønden

• En sjov lille »skov-ø« ved krydset Flauenskjoldvej og Stagstedhedevej - fortsat på vej mod Brønden

• Også her på Flauenskjoldvej i Brønden har man disse store flotte blomsterkrukker som udsmykning

• Serritslev Kirke. Her stoppede jeg lige og strakte benene og konfererede med kortet.

Dagens tur samlet set

Tirsdag den 30. august startede med sol og skyer, let vind i Tolne.

Efter morgenmaden og opvask gjorde jeg mig klar til at køre ud på dagens tur. Jeg startede kl. 8.32 i 11 graders varme og næsten overskyet. Så det skifter hurtigt med vejret.

Jeg kørte fra campingpladsen og ind i Tolne og ud til Dvergetved. Herfra til Kvissel og kom en lidt anden vej ud end den jeg havde tænkt mig, så jeg havnede i Ravnshøj. Herfra kørte jeg så en tur rundt og kom en anden vej ind i Kvissel igen og tog så den rigtige vej ud så jeg kom til Elling. Fra Elling kørte jeg ad små veje til Strandby og lidt rundt her inden jeg satte kursen mod Frederikshavn. Kom heldigvis også forbi en stor rasteplads med toilet, som jeg lige havde brug for. Jeg kørte så videre ind i Frederikshavn og derfra ud til Cloostårnet. Her gik jeg ind lige efter, at de havde åbnet og købte en entrebillet for 30 kr. og kunne så tage elevatoren op i tårnet. Nu var vejret heldigvis rimelig klart, men dog noget diset i det fjerne, så jeg kunne ikke se helt så langt ud, som man påstår kan lade sig gøre i helt klart vejr. Fra Cloostårnet kørte jeg via små veje til Vrangbæk, Halbjerg, Understed, Sulbæk til Sæby.

I Sæby ville jeg se deres miniby og kom også frem til den selvom den sidste del af vejen var spærret pga. vejarbejde. Jeg gik en tur ind i minibyen, kunne ikke finde nogen at betale entre ved, så de gik glip af 20 kroner den dag. Det er spændende at se på alle de huse, de bygger i skala 1:10. Der er en utrolig detaljerigdom og hvis men ville gå igang med at studere detaljerne kan der bruges lang tid i den lille by.

Jeg kørte herefter videre til Syvsten og via Stidsholt til Lyngså Strand, hvor jeg spiste et par stykker knækbrød. Det var så på tide at køre videre til Voerså, Præstbro, Voergård. Jeg gjorde ikke noget forsøg på at komme ind for at se slottet, som jeg bagefter læste at man kan nogle dage. Videre gennem Dorf (hvor der er en mølle, der vist også er offentlig tilgængelig) til Dorf Kirkeby, Flauenskjold, Brønden, Hellum, Jerslev, Flyvbjerg til Serritslev, hvor jeg lige holdt en lille pause ved kirken. Herfra videre til Harken, Hjørring, Skibsby, Klastrup, Astrup til Sindal, hvor jeg var inde i Rema1000 for at købe tomater og mælk. Herfra via Mosbjerg tilbage til campingpladsen.

Denne dag kørte jeg i alt 174,3 km.

Aftenen gik med at se TV, lave turforslag til i morgen og læse.

Mere på næste side om min meget indholdsrige campingtur med udgangspunkt fra Tolne Bakker Camping