Onsdag 31. august

Overskyet, meget dug, lidt vind og så er det stadig ikke blevet helt lyst kl. 7.30. Kl. 8.45 begyndte solen at komme igennem og temperaturen var på 12 grader.
Jeg kørte til Tolne og videre til Lendum, Østervrå, Mylund, Jerslev, Brønderslev til Øster Hjermitslev. Herfra mod Manna, men drejede af lidt før byen ad Manna Mosevej og kom nu gennem et meget fladt landskab, nemlig Store Vildmose

Manna Mosevej på vej mod Nørhalne - jeg er på vej ind i Store Vildmose og her er helt fladt.

Infotavle ved udsigtstårn på Manna Mosevej i Store Vildmose

Et stykke ude ad vejen kom jeg til et udsigtstårn. Udsigten fra tårnet, som ikke er særligt høj, men da landskabet er fladt giver det alligevel et godt udsyn. men de to søer fra skiltet herover kan da ses

  • Et kig fra udsigtstårnet nu lidt mere i nordlig retning.

  • Her er opgangen til tårnet set ovenfra

Her befinder jeg mig så ved et info-sted ved krydset mellem rute 515 og 559 (Manna Mosevej og Blokhusvej). Her besluttede jeg mig så for at ændre min først planlagte rute og skære en del af turen. Her en mindesten for 4 engelske flyvere.

Rute 555/559 kryds

Her befinder jeg mig så ved et info-sted ved krydset mellem rute 515 og 559 (Manna Mosevej og Blokhusvej). Her besluttede jeg mig så for at ændre min først planlagte rute og skære en del af turen. Her er en mindesten for 4 engelske flyvere. Britisk bombefly styrtet ned 26. april 1940 med fire dræbte til følge.
Besættelsen i Vendsyssel
Vildmose Museet gemmer også på en udstilling om besættelsestiden 1940-45 i Vendsyssel, og som opridser de vilkår og dilemmaer, som lokalbefolkningen stod i under 2. Verdenskrig, og hvilken strategisk rolle Vendsyssel havde under krigen. Særlige historier fra områdets besættelse er nedstyrtede fly i Store Vildmose og drabet på dyrlæge Axel Møller fra Brønderslev af Peter-gruppen i januar 1945.
  • Infotavle om togtet 25. april 1940

  • Infotavle om flyet i brand

Jeg kørte nu ud mod Blokhus i stedet for at køre i retning mod Aabybro, som jeg først havde tænkt mig.
Min redning i Blokhus. Jeg skulle i den grad på toilet og fandt heldigvis et toilet, der var åbent i huset herover.

Så er jeg på stranden i Blokhus.

  • Selvom det er sidste dag i august er der masser af biler på stranden - mange af dem er godt nok tysk registrerede.

  • Det er første gang jeg er på en strand, hvor der er omklædningshuse. Jeg har kun set dem på billeder tidligere.

Her er jeg gået ned til vandet og kigger tilbage mod klitterne og også min egen bil.

  • Mågerne har deres eget private soppebassin her på stranden ved Blokhus.

  • Nu er jeg så nede på Saltum Strand. Jeg kunne være kørt hele vejen hertil på stranden, men foretrak at køre på de regulære veje inde i land.

  • Bred strand og god og fast at køre på, men alligevel valgte jeg at køre omvejen ind over land.

  • Der er officielle skilte inde ved det blå flag (som ikke har noget med »Blåt Flag« at gøre) som fortæller hvor mange kilometer der er til næste by/strand ved at køre langs vandet.

Her er den asfalterede vej, (Saltum Strandvej/rute543) som fører til Saltum Strand og jeg er nu på vej ind i land igen. Kl. 11.55 gjorde jeg holdt ved Løkken et par minutter og da var der 18 graders varme.

Hirtshals

Jeg fortsatte fra Løkken, hvor temperaturen nu var oppe på 18 grader, forbi Sønder Rubjerg, Hundelev, Gjurup, Vidstrup, Tornby til Hirtshals Fyr. Vejret er væsentligt bedre i dag end den anden dag hvor jeg var herude. Billede af fyret i flot solskin.

Jeg ved ikke om de skyder gråspurve med kanoner her ved fyret, men denne her kanon er placeret ved indgangen til fyret.

ColorLine er på vej fra Hirtshals formentlig mod Larvik. Det passer i hvert fald med afgangstiden iflg. fartplan. Jeg tog mig nu en spadseretur rundt i bunkerområdet og som nævnt var vejret denne dag rigtig flot, så det var dejligt at gå rundt og se på de forskellige ting.

Og så gik jeg på opdagelse mellem bunkerne her omkring fyret. Her bunker 41

Her er en fortælling om bunker 41. Der er en forklaring på dansk og tysk på de forskellige bunkere

- og bunkeren er ikke stor, ganske som det fremgår af teksten herover.

Her en noget større bunker som er en mandskabsbunker iflg. Regelbau 501

Mandskabsbun keren er bygget i perioden september 1942 til august 1943

Mere om bunkerne på næste side

Hop videre til næste side og se, hvad jeg kiggede på der

Tilbage til foregående side