Onsdag 21. september

Jeg starter denne dag med at køre ud til et par krigsminder. Det første i udkanten af Tarm og lidt senere på min tur nær Hemmet.

Den 21. september startede jeg med at køre til Tarm og ud til Englændergravene, som jeg læste om i en brochure.

Mindeteksten ved Englændergravene.

Her er så selve mindepladsen, som vedligeholdes af kirkegårdspersonale fra Tarm Kirke.

Hattemagerhuset

Tarms ældst bevarede hus er Hattemagerhuset fra omkring år 1800. Navnet kommer fra en af beboerne i huset, som ernærede sig ved at sy hatte.

Hattemagerhuset holdes åbent i sommersæsonen tirsdag-onsdag og torsdag kl. 11-14 for besøgende, hvor børnene kan opleve lidt af livet, som da oldemor var barn. Der bliver kærnet smør, bagt brød i stenovnen, hugget brænde, vasket tøj i grue-kedel og leget de gamle lege som i gamle dage. Når det er tiden kan man plukke urter til en kryddersnaps og om onsdagen lave sin egen hat.

Så er jeg nået frem til Hattemagerhuset - Tarms ældste hus, ca. 200 år gammelt. Der er nu 11 grader udenfor bilen.

Et udsnit af haven ved Hattemagerhuset.

Hattemagerhuset og haven.

Jeg er nu taget ud til Flyvergraven på Bandsbølvej ved Hemmet, hvor et engelsk fly blev skudt ned at et tysk fly.

• Her det vandfyldte hul, som flyet efterlod ved nedstyrtningen.

• Her på denne side står der et trækors.

Dette taler vel egentlig for sig selv.

På den anden side af vandhullet står dette mindesmærke.
Det er pænt svært at finde herud, i hvert fald fra den side jeg kom. Og så foregik det på grusvej, sandvej og markvej og på noget af strækningen viste GPSen ikke nogen vej, men bare mark.
Men der er koordinater til stedet her fra hjemmesiden:

Se geokoordinater
Longitude : 8.345925
Latitude : 55.847165

Hemmet Havn er et lille idyllisk fjordfiskerleje og tidligere ladeplads. Jeg ville have kørt herfra langs vandet til Bork, men den vej er kun til cyklister så vidt jeg kunne se, så jeg måtte et godt stykke tilbage for at komme en anden vej ind til Bork

Fahl Kro. Nu med museum, udstillinger, kaffestue mv.

I de gamle krostuer, har der siden Fahl Kro blev bygget i 1856 været liv og glade dage. Kroen fortæller en historie om rejsende, om gilder, om dansende par og om, hvordan kromanden Simon Sommer inviterede krogæster på et slag kort.

I dag kan du sætte dig i krostuerne, som gæsterne har gjort i mere end 150 år. Du kan nyde et udvalg af kager til kaffen og lette frokostretter.

Udbygningerne til Fahl Kro.

Træskulpturer ved P-pladserne til Bork Vikingehavn.

Her ses indgangspartiet til Bork Vikingehavn. Det småfugtede og der var ½ time til åbningstid, så jeg valgte at lade være med at bruge penge på at gå derind.

Men lidt kan man da se over hegnet.

Bork Vikingehavn

Her et glimt af nogle af bygningerne, der er opført som »dengang«.

Besøger du Bork Vikingehavn, når der er ekstra levendegørelse og levende historie, får du en oplevelse for alle sanserne, og børnene kan prøve forskellige aktiviteter. Besøger du Bork Vikingehavn i de rolige perioder, får du ro til at fordybe dig i det smukke håndværk og studere detaljerne i vikingehusene.

I baggrunden kan man lige ane et af vikingeskibene.

Værnengene

Fra Bork Vikingehavn kørte jeg ad Værnvej og drejede til højre ind på Tippervej i retning af Værnengene. Vejret var ved at være temmelig fugtig i det uden at det dog var regn, men der var sådan en fornemmelse af fugt i luften, så sigtbarheden var ikke helt god. Men jeg kørte ud ad vejen og stoppede ved først Sydladen, hvor der dog ikke var noget at se på og fortsatte derefter til Nordladen, hvor der er udstilling om fuglene i området.

Jeg befinder mig ved »Nordladen« og har forsøgt at indfange en flok køer med kameraet, men tydelige er de ikke.

Et oversigtskort inde i Nordladen, som fortæller noget om hvor man kan finde forskellige fugletårne mv.

Og her er så nederste halvdel af oversigtskortet. Her kan man se, hvor Fahl Kro, som jeg kom fra er placeret og øverst er Nordladen, hvor jeg nu befinder mig, placeret.

Her er jeg på vej tilbage og kigger lige på Værnhytterne - jeg mener det var dem, der var en del ballade om for nogle år siden.

Her ser jeg ind over land modsat Værnhytterne.

Herfra går turen videre sydover. Jeg kører tilbage ad Tippervej og kommer ind på Vesterlundvej. Da jeg kommer til Vesterhavsvej drejer jeg til venstre ind mod land og efter et stykke tid drejer jeg til højre ad Houstrupvej mod Hovstrup og her kører jeg igen til højre ad Blåbjergvej.

Men læs mere om det på næste side.

Se tilbage på foregående side