Blåbjerg Klitplantage og Blåbjerg

Her er jeg på Blåbjerg, en bakke på vejen mellem Houstrup og Henne. Toppen er 64 meter over havet. Men pga. skoven rundt omkring højen kan man ikke se særligt langt væk alligevel.

Når jeg nu bagefter går ind på nettet og prøver at finde Blåbjerg dukker der nogle ting op, som ikke lige passer med det jeg læste mig til på turen.

Der står noget om en sten, den så jeg ikke noget til og der står noget om udsigt til 40 kirker i gamle dage, men der er ikke noget der ligner udsigt fra denne bakke. Så måske er det ikke den rigtige Blåbjerg jeg har fundet frem til efter kortet jeg havde med, men jeg synes beliggenheden passer med kortet.

Men nu viser jeg hvad jeg så og så lægger jeg lige et link til Visitwestdenmark,  hvor der bl.a. står noget om Blåbjerg.

Der er lavet en fin trappe til at gå op og ned ad bakken på. Bilen kan lige anes mellem træerne neden for bakken. Der er ikke 64 meter op fra bilen, men jeg befinder mig i et temmelig kuperet område, så efter min fornemmelse kan toppen af bakken godt være 64 meter over havet.

Som jeg nævnte før, er der ikke meget udsyn pga. de mange træer omkring højen.

Her ses trappen. Fin nok at gå på, men et enkelt sted hælder et trin lidt den forkerte vej og det kan man godt snuble ved.

• Her holder jeg ved indkørslen til Henne Strand. Der er lige et lille bjerg, som jeg skal se nærmere på.

• - og det lille bjerg hedder Tuttes Bjerg.

Så er jeg på vej ind ad stien til bjerget. Pæn lang trappe for enden af stien!

Så er man advaret.

Så er jeg oppe. Der er en hvileplatform godt halvvejs oppe.

Og så kigger jeg atter engang rundt med uret fra toppen af Tuttes Bjerg.

Der er et stort hedeareal, som sommerhusområdet ligger lige op til.

• Øst for heden er der skovarealer.

• Her ses vejen ind mod Henne. Henne Strand er mod højre på vejen.

• Jeg er nu på vej nedad igen. Der er også sommerhusområde på den side af vejen og der var ved at blive opført et nyt sommerhus lige overfor, hvor jeg stillede bilen for at gå herop.

Henne Strand

Jeg var ikke længe på/ved stranden, men for dig som læser dette kan det måske være interessant at se noget om hvad området tilbyder, så jeg lægger et par links ind her.

• Selvom det var gråvejr, var der faktisk en del mennesker på Henne Strand.

• Henne Strand.

Vejers Strand

En strand har altid en charme, uanset om det er gråvejr eller solskin - eller for den sags skyld vinter og sne. Men jeg foretrækker nu at der er godt vejr, når jeg skal til stranden. Men nu var det lidt trist vejr da jeg var på Vejers Strand, men fint til at gå lidt rundt og få frisk luft og også til at spise min "frokost" - altså knækbrød. Jeg lægger også links ind her om Vejers Strand.

Det ligner godt nok billederne ovenover, men nu er jeg på Vejers Strand.

• Vejers Strand

Det er stadig overskyet og mørkt i vejret. Men det er ligesom der er en anelse lysning længere mod syd.

• Nu var jeg ved at være sulten og satte mig ind igen for at spise noget af mit medbragte knækbrød.

• Mens jeg spiste kom der en måge og fandt et eller andet spiseligt lidt foran bilen. Jeg tror det var en krabbe, den sad med men kunne ikke se det helt sikkert.

• Efter min overdådige frokost gik jeg en tur ned til vandet og retur igen. Her kigger jeg i nordlig retning

• Og her ser jeg sydpå. Det ser lidt lysere ud i skydækket i den retning.

• Og så et blik tilbage mod bilen og nedkørslen til stranden.

En skulptur af tre okser her ved krydset ved frakørsel fra rute 431 mod Oksbøl. Jeg har ikke fundet nogen beskrivelse af dem, men jeg tror at de er et vartegn for byen.

Her lige til venstre for mig står skulpturen herover.

Oksbøl

Den Tyske Flygtningekirkegård. Umiddelbart uden for Oksbøl på vejen fra Ål kirke mod Børsmose, ses på venstre hånd et smukt anlæg, der ved nærmere eftersyn viser sig at være den tyske flygtningekirkegård. Række på række af stenkors minder om de hundredevis af mennesker, der her fandt deres sidste station på deres flugt for 2. verdenskrigs elendighed. Som det fremgår af den centrale mindeplade, ligger her 1675 tyske flygtninge og 121 soldater begravet. Disse tal må forundre den tilskuer, der ikke ved, at der i Oksbøl lå en flygtningelejr af ganske store dimensioner i årene lige efter 2. verdenskrig. Oksbøl var Danmarks 6. største by på det tidspunkt.

Teksten her er fra ovenstående link.

Her et link til Oksbøl by.

Jeg havde ingen anelse om, at der var sådan et mindeområde her i Oksbøl. Og det var kun fordi jeg valgte at køre denne vej ud af byen mod Børsmose, at jeg fik kig på GPSen at der var et mindesmærke og så så jeg nærmere efter og fandt dette.

Sten ved indgangen til krigsgravstederne

Her er jeg på Præstegårdsvej mellem Oksbøl og Børsmose. Og her er der, som det ses på skiltet, risiko for at møde bæltekøretøjer.

Børsmose Strand med skyer, solglimt 17 grader og svag vind og bred strand, hvor man kan køre rundt med biler.

• Jeg er nu nede på Børsmose Strand. Her var lidt sol gennem skyerne, 17 grader og svag vind - simpelthen herligt vejr.

• Masser af bilspor på stranden.

• Den midterste af de tre biler er min! Jeg gik mig en tur i det skønne vejr.

Jeg holder nu ved Vrøgum Station. Det er dagens sidste billede. Det var stadig fint vejr her, men i løbet af den næste times tid gav det lidt og enkelte gange noget regn.

Slut på denne dag

Dagen startede med at jeg gik i bad og på det tidspunkt var der ikke ret mange skyer på himlen, men kl. 7.29 var der næsten helt overskyet men næsten ingen vind i Skjern.
Jeg forlod campingpladsen i vindstille, overskyet og 8 grader varmt vejr med kurs mod Tarm. Jeg havde besluttet mig til at køre til Østermarksvej for at se på Englændergravene og dem fandt jeg da også frem til ad krogede og kringlede veje i Tarm, men her er GPSen en stor hjælp til at komme rundt. Efter gravstedet kørte jeg så tilbage ad et stykke af samme vej for at komme ind på Ågade til Hattemagerhuset. På det tidspunkt var der fugt i luften, men det var ikke noget, der betød noget. Jeg kørte så tværs igennem Tarm herfra og i retning mod Hemmet.
Her skulle jeg ind på Bandsbølvej og ud for at finde frem til Flyvergraven og jeg fandt da også stedet via et langt stykke på til sidst grusvej og markvej. Som nævnt viste GPSen ikke nogen vej på det sidste stykke, men her var da et enkelt skilt, som fortalte hvilken retning jeg skulle køre i. Og så tilbage ad samme vej og ud til Hemmet Havn. Herfra ville jeg fortsætte til Bork Havn, men vejen der går lige igennem, er ikke åben for biltrafik iflg. skiltene. Så jeg måtte et godt stykke vej tilbage i retning mod Hemmet og kom via Houmvej og Tangsigvej til Kirkehøjvej og Bork Havn. Jeg så nu ikke meget til havnen, men fortsatte til Falen og Bork Vikingehavn og Fahl Kro.
Herfra kørte jeg til Tipperne og så mig om der i kedeligt gråt vejr, som det også kan ses af billederne. Jeg fortsatte herfra til Lønnestak, Houstrup og med et lille sving ind om Blåbjerg og videre til Henne. En tur på Henne Strand, hvor jeg havde lyst til at gå ind og købe noget mad, men det så mig for dyrt ud, så jeg holdt mig som nævnt ved billederne til knækbrød. Jeg returnerede til Henne og tog kurs mod Børsmose, Grærup og Vejers og på Vejers Strand spiste jeg så min knækbrødsfrokost. Jeg satte herefter kurs mod Oksbøl og havde sat GPSen til bymidten og derfra var det så jeg kom ud forbi krigsgravene på vej mod Børsmose. Så satte jeg kursen mod Børsmose Strand, hvor vejret var rigtig godt - det var det faktisk også i Oksbøl. Jeg satte nu kursen mod Kærgård og videre til Øster Vrøgum. Herfra gennem Henne Stationsby og heromkring kom der så noget regn. Videre til Outrup, Allerslev, Lunde, Lyne og igen til Tarm. Nu var det en pæn byge der kom, så jeg var spændt på mit håndklæde fordi jeg havde hængt det til tørre ude og også badetøfler og vaskeklud. Men da jeg kom til Skjern og tilbage til campingpladsen var det næsten tørvejr.
Jeg var tilbage på campingpladsen kl. 16.03 og på trods af byger og fugtig luft var håndklæde og badetøfler ikke videre fugtige.

Triptælleren stod på 304,8 km - så jeg har kørt ialt 167,1 km denne dag.

På grund af det sene tidspunkt for hjemkomst lavede jeg en kombination af frokost og aftensmad. Jeg spiste tre stykker knækbrød til middag og tog et stykke mere med honning på, da jeg var tilbage og en øl til. Til aften stegte jeg et stykke medister og lavede en portion salat og så spiste jeg det ellers sammen med rugbrød og pålæg - også æg og sild, som jeg plejer til middag.
Aftenen gik med at se TV og lave plan for næste dags køretur og så læste jeg også i en af mine medbragte bøger.
Så alt i alt en god tur og en god dag igen i dag.

På næste side fortæller jeg videre om min Skjern-tur med tilhørende udflugter ud i landskabet.