Jeg er nu igen tilbage på campingpladsen og er gået op på en høj midt på pladsen. Min vogn og bilen ses ca. i midten øverst.

Jeg gik mig en tur, i første omgang ad næsten samme rute som i mandags, og er her på vej i retning af Kong Hans Bro

Kong Hans Bro og blikket rettet over mod Tarm

Det her er Skjern Bådehavn. Der er både anlægsbro og fortøjningspæle

Her er vejen, som jeg er kommet gående ad. Rundt om svinget er vejen noget smallere, så det er nok pga. bådehavnen, at den er pænt bred lige her.

Her ser vi så bådehavnen fra en anden side. Vejen i baggrunden er den samme som foregående foto.

Så vidt jeg kan se, er det fiberkabel man er ved at lægge ned her ind til et nyudstykket område.

Det var så den dag. Fra morgenen var der letskyet, lidt dis og svag vind. Det er jævndøgn og her på campingpladsen i Skjern skinnede solen fra morgenen af, men der var dog lidt skyer og 8 grader da jeg startede på køreturen som gik følgende vej:
Først nord ud af byen til Ganer og herfra ud over Skjern Enge til Lønborg. Videre til Vostrup, Hemmet, Nørre Bork, Sønder Bork, Vesterlund. Så fortsatte jeg til Lønne Klit og ind gennem Nyminde Plantage og langs med klitterne til den store rasteplads lidt fra Nymindegab.
Herfra tog jeg ruten op langs hav og fjord forbi Bjerregaard til Havrvig. Var ude at gå her og kørte derefter via Årgab til Hvide Sande, hvor jeg også spadserede mig en tur i byen. Og da jeg syntes priserne for en fiskeburger var for høje kørte jeg videre til Lyngvig Fyr, hvor jeg spiste mit medbragte knækbrød.
Fra Lyngvig Fyr fortsatte jeg til Søndervig. Kun det ene hjørne idet jeg drejede ind mod Ringkøbing og blev jaget ind på en lukket vej inde i byen fordi GPS'en mente jeg kunne komme den vej igennem. Men den gik ikke!
Videre fra Ringkøbing til Velling, Halby, Østerby og til Skjern og tilbage på campingpladsen, hvor jeg ankom lidt før kl. 14.

Turen i dag blev på 114,8 km.

Jeg spiste frokost kl. lidt over 14 og satte mig derefter til at planlægge hvilken tur jeg skulle køre lørdag. Jeg skulle nemlig hjem og på arbejde fredag så det giver køretur nok for den dag.
Efter denne planlægning satte jeg mig til at læse og senere gik jeg en tur lidt rundt på pladsen og så videre til Kong Hans Bro og derefter til Skjern Bådehavn og ud til vejen og retur til min plads. Jeg tror det er ca. 1,5 km så med de par ture jeg har gået gennem klitterne ved Vesterhavet har jeg da fået lidt motion i dag.
Aftensmaden bestod af en hakkebøf med kartofler, hollandaisesauce og en skål salat og rødvin!
Har set TV i aften og gik så lidt tidligere i seng fordi jeg følte mig en anelse beruset (kan altså ikke klare to glas vin længere) og jo også skal rimeligt tidlig op fredag morgen for at være på arbejde til tiden.

FREDAG fik vi en tordenbyge fra morgenen, det var overskyet og svag vind, 8 grader og da jeg kom ud på vejen var der temmelig tåget en stor del af vejen hjem. Der var også en ung mand med tre andre yngre mænd i bilen, der absolut skulle ud og overhale lidt før Sdr. Felding. Der skete da heldigvis ikke noget, men han nåede forbi fire biler inden der var en modkørende der blinkede af ham. Der var ca. 11 grader hjemme. Har plukket 560 g hindbær og lagt dem i fryseren. Frokosten i dag blev en pastasalat med kylling og bacon fra Rema1000. Computeren skulle opdateres med en af de store Windows10 opdateringer. Det tog ialt 2½ timer, så jeg gik indkørslen igennem med ukrudtsbrænderen og fik læst et par aviser inden jeg var klar til at lave en buket til Minnas grav og så gå ind med den på vej forbi kirken. Ankomst til Skjern ca. 16.50.
Aftensmaden blev frikadeller med kartofler, hollandaisesauce og tyttebær + hvidvin.
Kørte ialt 91,6 km denne dag.

Lørdag 24. september. Her befinder jeg mig i Skjern Enge øst for Skjern ved Lundenæs. Hvis jeg havde turdet bevæge mig ind ad en markvej fra vejen mellem Skjern og Tarm ville jeg formentlig være kommet hertil ad den grusvej der ses bag bilen.

• Her ser jeg ud over engene modsat billedet herover og altså i retning mod Borris.

• Fotoet her er taget lige til højre for det foregående

Nu befinder jeg mig på Tolvalenvej mellem Skovsende og Dyvelsrække

• Hvid raps (tror jeg) ved Urupvej lige udenfor Urup.

• Samme sted, nu med blikket rettet mod Urup

Jeg er nu ved Kvie Sø

- også Kvie Sø

Varde

Tambours Have er en offentlig besøgshave, der er resultatet af naturelskeren Gerhard Tambours passion for at samle planter fra alle klodens hjørner og se dem vokse i sin egen have.

Efter en tur til Tambours Have, hvor det ikke var til at komme til for biler kørte jeg til Varde og gik en tur ind i minibyen mod at betale 40 kr. i entré.

Jeg opgav Tambours Have, idet der var stort plantesalg denne dag - og det betød, at der holdt biler parkeret langt uden for P-pladsen ved haven. Jeg har været her engang for over 40 år siden, men dengang var jeg også i Varde Miniby og den ville jeg gerne se igen.

Byens mere end 300 bygninger er en lilleputudgave af Varde, som købstaden så ud omkring 1866. Varde Miniby er opført i størrelsesforholdet 1:10, og hver eneste bygning er en tro kopi af den oprindelige.

• Varde Miniby havde 50-års jubilæum i 2016

• Varde Miniby skulle være verdens ældste miniby

• Bygningerne er opført, som de så ud omkring 1866.

Den pavillon der står i billedet er til beskyttelse af huse med skader, f.eks. tagsten, der er gået af og som skal repareres. Jeg mener at jeg så to pavilloner. Og nu slutter jeg med billeder fra minibyen.

Fra minibyen fortsatte jeg ud i landskabet. Var lige inde i Dagli' Brugsen i Næsbjerg for at se om de havde en frokostsalat i stil med den jeg købte i Rema1000 i fredags, men der var ikke noget der mindede om den, så jeg nøjedes med at købe en hindbærsnitte til en noget højere pris end den jeg af og til giver for sådan en derhjemme. Herefter holdt jeg frokostpause i en lille bøgeskov mellem Næsbjerg og Vrenderup - og - ja rigtigt gættet så bestod frokosten af knækbrød.

• Det her var min udsigt under frokostpausen

• Skoven bag ved bilen - høje flotte bøgestammer

Foto fra Haldbjergvej mellem Puglund og Ansager. Her blev der høstet majs denne dag og det så jeg flere steder på turen.

Så kom jeg til Ansager og jeg holder her med udsigt til byens springvand.

Jeg gik mig en tur i Ansager. Her er jeg på vej over åen (Ansager Å), der løber igennem byen.

Denne skulptur antyder, at Ansager er en cykelby, men jeg har ikke fundet noget på nettet om det.

Men Ansager er også kendt for musikken og "Sommersang i Mariehaven" som vi har kunnet se tv-udsendelser fra, hvis man har haft DK4 eller TV2 Charlie på sit TV.

Og nu er jeg på vej tilbage til campingpladsen. Her er jeg på vej ind mod Borris og befinder mig mellem to meget høje majsmarker.

Denne lørdag 24. september 2016 var det rigtig flot vejr fra morgenen i Skjern. Solen på vej op og nogle skybræmmer her og der og stort set ingen vind.

Men det blæste en del op i løbet af dagen.

Har igen kørt en god tur i dag og spiser derfor sen frokost kl. 16.15! - og derfor gider jeg ikke lave »rigtig« aftensmad, men nøjes med at varme pølser og tager rugbrød til.
I dag har jeg brugt penge til at købe benzin hos Uno-X i Skjern og til entrebillet til minibyen i Varde og så til en hindbærsnitte i Dagligbrugsen i Næsbjerg. Jeg håbede på, at de havde en færdigsalat eller lignende, men der var et absolut minimum af varer, så jeg kunne ikke finde på andet end at købe hindbærsnitten, som til gengæld kostede 10 kroner.
Jeg drak en øl til aftensmaden og i løbet af aftenen resten af hvidvinen fra i går.

Søndag 25. september:
Solen gør klar til at stå op gennem et lag slørskyer. Vejret føles behageligt men det er begyndt at blæse let-jævn vind.
Efter morgenmaden gik jeg igang med at pakke sammen for at køre hjem.
Har afregnet kl. 9.30.
Jeg kørte fra pladsen kl. 10.28 og var hjemme kl. 11.13.
Triptælleren stod på 743,2 km for hele turen inkl. turen hjem på arbejde fredag.

Jeg vaskede en 40 graders vask over middag.

Jeg har næsten ryddet campingvognen for de ting, der skal ud nu hvor turen er slut.

Og så har jeg plukket 180 g hindbær og lagt dem i fryseren og jeg har spist lige så mange.

Aftensmaden blev en skinkeschnitzel med kartoffelmos og en skål salat. Hertil en øl.

Og det var så denne tur.

Jeg synes det blev en rigtig god tur med en masse spændende indtryk og rigtig flotte naturscener undervejs på mine ture ud fra campingpladsen.