Tirsdag 2. maj

Dagens planlagte køretur er som følger: Dalgård Camping, Fjellerup, Mejlgård, Bønnerup Strand, Emmedsbo, Brøndstrup, Gjerrild Nordstrand, Stokkebro, Sostrup, Gjerrild, Veggerslav, Voldby, Sangstrup, Fornæs Fyr, Hammelev, (Sangstrup, Voldby, Veggerslev - var ikke planlagt i første omgang) Skindbjerg, Kastbjerg, Glesborg, Fjellerup, Dalgård Camping.

Dagens første foto er af godset Mejlgård.

Motiv fra Bønnerup Havn

Bønnerup Havn. Jeg kørte til Fjellerup og videre ad Grenåvejen indtil jeg kunne se skiltning mod Mejlgård og herfra videre via Tvedhuse til Bønnerup Strand. Jeg blev anbefalet at køre en tur ned til Bønnerup Havn og finde frem til fiskeforretningen. Den ligger lige til højre for det stykke havn vi kan se på billedet. Jeg købte 4 fiskefrikadeller for 35 kr. og de var varme.

Fra Bønnerup Strand kørte jeg til Emmedsbo og Brøndstrup og videre mod Gjerrild Nordstrand. Billedet er taget på Emmedsbovej - og rigtigt! - der er fyrretræer igen. Jeg synes de er så flotte de der rigtig store fyrretræer. Men jeg fortsatte til Gjerrild Nordstrand og kørte ud til stranden.

Efter at have kørt lidt rundt og set på vandet og strandkanten holdt jeg på en P-plads, hvorfra billedet er taget og så kunne jeg pludselig dufte fiskefrikadellerne. Jeg kunne ikke modstå fristelsen til at spise en af dem - og den var rigtig god! Så jeg kan godt anbefale at købe nogle stykker hvis du kommer til Bønnerup Strand.

Fra Gjerrild Nordstrand tog jeg Fjeldholmvej og Troldhøjvej til Gjerrild. I Gjerrild kørte jeg lidt rundt for at komme over til Sostrup Slot, som ses på billedet.

Jeg har været forbi Sostrup Slot engang for nogle år siden og syntes, at jeg gerne ville have et billede af slottet og det er herover - dog taget på lidt for stor afstand.

• Foto fra Grenåvej på vej videre fra slottet

• Foto fra Hjembækvej på vej mod Sangstrup Klint

Spændende klint

Fra Sostrup kørte jeg til Veggerslev og Voldby og drejede mod Sangstrup fordi jeg ville ud til Fornæs Fyr. Men i Sangstrup blev jeg opmærksom på et skilt til Sangstrup Klint og det lød så spændende, at jeg drejede bilen modsat af, hvad jeg egentlig havde planlagt.
Og jeg må sige, at jeg ikke har fortrudt at jeg kørte derud. Det er spændende at se på. Derfor viser jeg lidt flere billeder fra samme sted end jeg plejer at gøre.
Karlby og Sangstrup Klinter fremtræder som meget flotte kystklinter står der på visitdjursland - og det kan jeg kun holde med dem i. Se evt. video på YouTube.

Foto taget ved P-pladsen

Foto også taget fra P-pladsen men nu i modsat retning

Sangstrup Klint

En hule, som jeg dog ikke udforskede

Klinterne strækker sig langt

Udsigt fra Damsagervej på vej fra Sangstrup mod Fornæs Fyr

På vej ud mod Fornæs Fyr - man kan lige ane en færge i baggrunden

Ved indkørslen til Fornæs Fyr. Her er dog ikke adgang for os almindelige turister, men der er en P-plads neden for fyret, når man drejer til højre her ved indkørslen og følger vejen rundt

• Stena Lines færge på vej ind til Grenå

• Færgen igen - nu uden zoom

Fornæs Fyr

Og så skal jeg da også have et billede med af fyret taget fra P-pladsen, som ligger neden for fyret helt nede ved stranden. Læs evt. lidt om fyret her.
Som man kan se på vimplen er der lidt vind. Da jeg startede fra morgenen stod termometeret på servicebygningen på 6 grader, men der er uden tvivl noget lunere nu, men det blæser en frisk vind.
  • Stranden neden for fyret

• Billedet viser, at de, der går ad Nordsøstien kommer her forbi fyret og i baggrunden ses Stena Lines færge på vej ind til Grenå.

• Samme sted, nu blot med lidt mere baggrund

- og lige et billede mere af fyret

Motiv fra Stenmarksvej undervejs til Hammelev

Jeg var tilbage på campingpladsen kl. 12:02 efter at have kørt 83,1 km denne dag. Eftermiddagen brugte jeg til at læse udenfor i 14 graders varme, indtil jeg fik besøg af et par af mine familiemedlemmer, som jeg hyggede mig med et par timer og vi tog også kaffen uden for.

Herefter var det læsetid igen indtil aftensmaden som kom til at bestå af fiskefrikadeller.

Et campingpladsbillede med spor på himmelen efter et fly og birketræer der er ved at springe ud. Taget lige uden for min campingvogn.

Det var den dag, som også gik rigtig godt og havde det hyggelige familiebesøg til at sætte prikken over i'et.

Mere på næste side ...

- eller tilbage til foregående side