3. maj

Jeg startede turen kl. 9:15 i 8 graders varme, delvist skyet og let vind.

Dagens tur havde jeg planlagt til at gå fra campingpladsen via Tustrup, Kolstrup Gårde, Nimtofte, Koed, til Ryomgård. I Ryomgård opdagede jeg, at jeg have glemt at tage min madpakke med, så jeg kørte den korteste vej iflg. GPS'en tilbage til campingpladsen og hentede min madpakke og så afsted igen og nu gennem Nimtofte (3. gennemkørsel denne dag) og herfra via Koed til Kolind, Nødager, Pederstrup, Tirstrup, Øksenmølle, Stubbe Sø, Egsmark, Ebeltoft, Dråby, Skærsø Hovedgård, Stubbe, Gravlev, Hyllested, Rosmus, Birkesig, Rugård, Hyllested Skovgårde, Jernhatten/Arnakke, Hyllested Skovgårde, Gravlev, Fuglslev, Rosmus, Balle, Ålsø, Hessel, Grenå Strand, Grenå til Baunhøj Mølle), Revn, Vejlby, Fladstrup, Lyngby, Fannerup, Kni, Ørum, Stenvad, Hytten, Tranehuse og tilbage til Dalgård Camping.

Dagens første foto fra Skovgårdevej på vej mod Tustrup - og motivet er igen noget med fyrretræer

På billedet er jeg på vej ud af Nimtofte på vej mod Koed for anden gang i dag. (Hvad man ikke har i hovedet må man jo have i benene - eller i dette tilfælde nogle ekstra kilometer i bilen - så jeg prøver at huske min madpakke fremover)

Jeg holdt lige en lille pause her på Nødagervej på mod Tirstrup

Her et motiv fra Pederstrup - fortsat på Nødagervej

Rigtig flot køretur fra Tirstrup til Egsmark. Og nu er jeg på en rasteplads på vej ind mod Ebeltoft. Blikket er her vendt mod Femmøller

- og så ser jeg ind mod Ebeltoft

Jeg er på vej hen mod Fregatten Jylland

Jeg ved ikke, hvad det er for en bygning der ligger her tæt på Fregatten Jylland, men køn synes jeg da bestemt ikke den er.

Stubbesøvej med Stubbe Sø i baggrunden

Ænder i græsset - ikke nemme at fotografere - men der var mange flere end jeg fik med

Fugle i luften ved Stubbe Sø

Jeg kom også her på Stubbe Søvej forbi Ebeltoft Zoo og Safari (Ree Park)

Rundt i landskabet

Fra Ebeltoft kørte jeg til Dråby, videre forbi Skærsø Hovedgård til Stubbe, Gravlev og Hyllested - kom forbi Ebeltoft Zoo og Ree Park - på vej hertil. Billedet er taget ved Brønhøjvej på vej fra Gravlev til rastepladsen i Hyllested Bjerge, hvor jeg spiste i frokost. Her tæt på rastepladsen er der også en lille lejrplads, som man skal gå ind til. (Se linket)
Jeg holdt en halv times pause og gik lidt rundt i området og så bl.a. på en masse træ, der var skovet og lå stablet op som om det skulle skæres til flis. Det er et temmelig kuperet terræn, men det kan iflg. skiltet på stedet ikke hamle op med Nationalpark Mols Bjerge med hensyn til højde over havet.

Rugård

Rugård Slot er et skov- og landbrugsgods med udsigt til Rugård Bugt på Djursland. Renæssancegården Rugård blev berygtet som en heksegård i etatsråd Jørgen Arenfeldts ejertid fra 1682 til 1707. Sådan står der på denne hjemmeside.

Jeg kan fortælle så meget som at det er lidt "kringlet" at køre rundt om (jeg har også prøvet det med campingvognen på slæb for en del år siden). Det kan næsten ses på billedet, hvordan vejen føres rundt mellem vandet og bygningen. Men det er spændende at se.

Og så undrer jeg mig lidt over, at der nogen steder på nettet står "Rugård Slot" og andre steder "Rugård Gods"

Mod nord grænser Rugaard til Katholm Gods, men Katholm ligger i Norddjurs, mens Rugaard ligger i Syddjurs. Der er store sten- og kalkbrud på Rugaards nordlige arealer og på Katholms sydlige. I et af de gamle Rugaard-kalkbrud ligger i dag Djurslands fælles renovationsselskab Reno Djurs.
Se evt. mere om godset på linket herover.
Jeg har taget et billede med her, som viser lidt af hovedbygningen.

- og så lige et foto, der viser en anden del af ejendommen og hvor der er P-pladser, som man kan benytte ved besøg på stedet. Jeg kørte videre herfra ud ad vejen, der kan ses mod højre i midten af billedet med retning mod det næste sted jeg ville se - nemlig Jernhatten / Arnakke

Jernhatten

Der kan parkeres på P-pladsen imellem Havmølleåen og Jernhatten.
GPS: 56°14’40.49”N, 10°46’48.66”Ø

Jeg så på kortet at der stod Jernhatten og Arnakke og tænkte at det måtte jeg lige se nærmere på og på adressen herover kan man komme ind til området.
Første billede er en mindesten, der står ved P-pladsen og fortæller om en redningsaktion. Hæderen for redningsaktionen kom først meget senere som det fremgår af dette link og også af andre hvis man søger på Tage Ingildsen.

Skiltet her - lidt fra mindestenen - fortæller om Jernhatten

Jeg kigger her i retning af skoven med udsigtspunkterne

Og nu er jeg nået op til skovkanten og kigger tilbage til P-pladsen, hvor jeg har bilen holdende.

På vej ind i det smukke skovparti

Og et blik ned over markerne og vejen, hvor de netop startede noget asfaltarbejde

Flot mangestammet træ

Der er stigninger og fald i terrænet herinde og stejlt ned mod vandet

Flot udsigt

Sådanne udsigter er jeg meget begejstret for

Udsigt med Hjelm i baggrunden

Der er marker helt op til skovpartiet, så landmanden dyrker et noget kuperet terræn

Mere landbrugsjord

- og så ser vi flotte træer igen med masser af navne ridset ind i barken

Jeg viser flere billeder fra Jernhatten på næste side

Du kan gå tilbage til foregående side her