Her er pænt langt ned, hvis man falder - så lad være med det!

Dette ligner et af de foregående billeder, men viser også den ene af de stier man kan gå på

Jeg kunne ikke dy mig for at tage en flok billeder herude

Det ses ikke tydeligt på billedet, men det går pænt nedad her foran

Træerne har et stort rodnet, hvoraf noget kan ses her

Jernhatten

Her inde i skoven er der nogle rigtig flotte træstammer. Prøv at se på billedet hvor mange forgreninger der er på træet. Og der er flere af den slags inde i skoven.
Se mere om området på Nationalpark Mols Bjerge på dette link.

Læs bl.a.: Fra kanten af Jernhatten går det næsten lodret ned på den hvide strandbred.

Jernhatten står 49 m.o.h. som et isoleret bakkeparti. Opstigningen til toppen går forbi troldebøg, tæpper af mørkegrønt vedbend og måske blå anemone - og hele tiden med udsigt til øen Hjelm i Kattegat.

Der er så mange smukke udsigter ud gennem bladhang og ind mellem træer, så derfor er der også en del billeder med her, som jeg viser på foregående og denne side som slideshow.

Det er et særdeles spændende og smukt område at bevæge sig rundt i, så med godt fodtøj og mod på at gå i terræn er dette sted absolut anbefalelsesværdig. Jeg er i hvert fald glad for, at jeg tog hertil og gik ind og kiggede på stedet.

Flot ejendom på hjørnet af Høbjergvej og Århusvej i retning mod Grenå

Baunhøj Mølle

Jeg kørte fra Jernhatten i et par "sløjfer" for at se flest mulige flotte naturstykker. Jeg kørte mod Hyllested Skovgårde, Gravlev, Fuglslev, Rosmus, Balle, Ålsrode, Ålsø, Hessel og ud til Grenå Strand. Herfra gennem Grenå indtil jeg kom frem til mit næste mål, nemlig Baunhøj Mølle, der er en hollandsk vindmølle. Møllen blev oprindeligt opført i 1849 på Grenaas bedste udsigtspunkt 37 meter over havet. Den nedbrændte totalt i 2002, men er genopført i årene 2003-2005 med anvendelse af en del af fortidens håndværksmæssige møllebyggetraditioner står der at læse på den ene af visitdjurslands omtaler af møllen.

Da Baunhøj Mølle efter branden i 2002 blev genopført, var det første gang siden 1913, der blev bygget en hollandsk mølle på dansk grund. Originaliteten er i højsædet, og til genopbygningen er der både blevet brugt gamle og nye dele – fremstillet efter gamle traditioner.

Møllen var åben da jeg var der, men på grund af renovering af noget vedr. møllen bliver der ikke arbejdet med mølledrift lige for tiden. Der var kunstudstilling i møllens lokaler. Er man giftelysten er der mulighed for at blive viet i møllen. Se mere her på møllens egen hjemmeside.

Et blik ud over Grenå

- og så er jeg lidt højere oppe og ser ud over byen

Mere Grenå

På rundtur inde i møllen

Kend forskel på kernerne

Nu er jeg gået op på højen, der ligger overfor møllen

Grenå set fra højen

Ja, der er nogle trin op til toppen af højen

Og så lige et sidste billede af møllen

Hjem til campingpladsen

Jeg kørte fra møllen efter at have set mig godt om inde i møllen, men også nydt udsigten over Grenå fra møllen og fra højen overfor møllen. Min vej hjem gik via Revn, Vejlby, Fladstrup, Lyngby, Fannerup, Kni, Ørum, Stenvad, Hytten, Tranehuse til campingpladsen.

Denne dag fik jeg igen set en masse skønne landskaber og mange andre interessante ting og jeg kørte ialt 197,2 km denne dag, hvoraf jeg kunne have sparet ca. 35 km, hvis jeg havde husket madpakken!

En dejlig dag, som jeg afslutter med at går en tur til stranden fra campingpladsen og det kommer der billeder af herunder

På vej mod stranden fra campingpladsen - næsten nede

Pænt bred strand

- og her set til modsat side

Der er da også lidt bølger

Foto taget lige før jeg gik ind på pladsen igen. Det tager sig godt ud med vogne opstillet i et let kuperet område.

Dalgård Camping

Jeg befandt mig godt her på pladsen og kan godt anbefale andre at tage hertil. Faciliteterne er gode med bl.a. familiebaderum og der var ikke noget jeg manglede.

Jeg har omtalt nogle af de ting, som jeg finder interessante at se, men Djursland rummer mange andre ting at se på og fornøje sig med. Se ind på campingpladsens hjemmeside, her er der en lang række muligheder for at få oplysninger om attraktioner som f.eks. Djurs Sommerland, Randers Regnskov, Ree Park og mange flere.

4. maj pakkede jeg sammen og kørte afsted fra campingpladsen kl. 10:32 - helt præcis - i 11 graders varme, temmelig skyet og med frisk vind. Jeg var lidt spændt på, om vinden ville drille mig på vej hjemad, men jeg havde faktisk medvind størstedelen af turen, så der var kun et lille stykke på motorvejen næsten hjemme, hvor jeg kunne mærke vinden.

Jeg var hjemme kl. 12:37 efter at have kørt i alt 791,6 km på de seks dage jeg var afsted.

Tilbage til foregående side

Inde på campingpladsen står denne sten som vejviser til stranden