Afgang hjemmefra 14. maj og hjemkomst 24. maj

Jeg brugte søndagen til at gøre mig klar til turen til Bornholm og har noteret mig, at jeg efter at have spist til aften kørte hjemmefra kl. 18:25.

GPS'en fortalte at der skulle være 268 km til Køge og at det ville tage 3 timer og 57 minutter med forventet ankomst ved færgen i Køge kl. 22:22, men det tog lidt længere tid idet der var tæt kø på motorvejen ind mod Odense ca. kl. 20.

Jeg stoppede et par gange for at strække benene og har udskrevet min billet ved automaten ved færgen kl. 22:37, så forsinkelsen er da til at overse. Triptælleren viste 267,8 km mens jeg ventede på opmarchpladsen. Det varede dog ikke ret mange minutter før jeg blev vinket ombord som den første.

Jeg gik op hvor der er opholdsrum og butik og restaurant. Købte mig en pølse og et brød og en stor Cola. Efter at have set mig lidt om, fandt jeg mig en salonstol, som jeg mente kunne gøre det ud for mit natleje. Jeg har noteret mig, at det var en hård nat med ikke ret meget søvn fordi en stol er ikke det bedste sted at sove. Der var helt rolige vindforhold, så selve sejlturen var meget behagelig.

Vi ankom fuldstændig planmæssigt til Rønne kl. 6:00 og lidt efter kunne jeg køre fra borde.

Foto fra kl. 22:47 - altså 10 minutter efter at jeg udskrev min billet og så er der allerede kommet en hel del biler ombord

Foto af det meget rolige vand tidligt mandag morgen og vi nærmer os hastigt Rønne

Turen til Gudhjem

Et sløret billede taget ud gennem bagruden i campingvognen lige før jeg satte mig til at spise morgenmad.

Jeg kørte i land lidt over klokken seks og kørte lidt rundt i Rønne og kom lige en tur tilbage forbi havnen inden jeg fik stoppet og tændt for GPS'en så jeg kunne komme i den rigtige retning. Jeg må have været en anelse søvnig, for jeg fik sat GPS'en til at køre den korteste tur til Gudhjem i stedet for at vælge begrænset hastighed. Det betød, at jeg fik en tur med rigtig flotte udsigter og mange små veje med campingvognen på slæb. Jeg mødte en bil på et tidspunkt og føreren så bestemt ud til at undre sig noget over hvorfor der kom en bil med campingvogn lige der!

Nå, men jeg ankom til Gudhjem Camping lidt over 7 og snakkede med lejrchefen, som fulgte mig rundt på pladsen, så jeg kunne finde mig en god plads og det fandt jeg også. Jeg fik stillet op og mellem 8 og 8:30 spiste jeg morgenmad.

Jeg købte mig en internetforbindelse og fik styr på et par ting efter morgenmaden og her kl. 10:34 tog jeg så dette foto fra døren i min campingvogn - sikke en udsigt!

Foto fra den ende af pladsen, der vender ind mod Gudhjem og tæt på det sted, hvor kyststien til Gudhjem går væk fra campingpladsen og gennem klipperne ind til Gudhjem havn

Og her er begyndelsen af stien ind gennem klipperne til Gudhjem

Her er jeg gået lidt ind ad stien og ser både klipper og vand

Både vildt og fascinerende at se på

Foto fra stien

Stien er god og fast lige her

Smal sti, men god plads alligevel

Er det her mon flisepest? Det ligner da.

Jeg gik ikke ret langt ind på stien og er nu tilbage på campingpladsen og næsten henne ved min vogn igen. Ser op over pladsen op mod møllen og de fire campingvogne øverst ved husene er udlejningsvogne.

Jeg ville være kørt en tur over middag, men kommunen var i gang med at skifte fortovsfliser på vejen herned til campingpladsen og da jeg kom ind på vejen holdt der en lastvogn og lavede noget grab-arbejde midt på vejen og jeg ville ikke vride mine bildæk op over den skarpe granitfortovskant, så jeg vendte tilbage til campingpladsen og gik mig en tur i stedet. Og her er jeg på vej forbi informationsbygningen og i retning mod Gudhjem og ser lige ud over pladsen oppe fra. Her kan man rigtig nyde udsigten mens man tager en kop kaffe eller en is.

- og så ser jeg også lige ned til min egen vogn. Den store vogn i forgrunden er lejrchefens.

Her er jeg kommet et godt stykke opad og nyder lige udsigten ned over pladsen og bugten

Jeg nærmer mig byen mere og mere, og kigger endnu engang tilbage i den retning jeg kom fra.

Gudhjem Kirke

Gudhjem Kirke ligger hævet højt over det smukke Gudhjem på Bornholm synlig for Østersøens sejlende.

Kirken blev indviet 3. september 1893 og tegnet af professor Mathias Bidstrup.
Bygningen er opført i granitkvadre, og skib, tårn og apsis er belagt med skifertag. Kirken blev opført ganske tæt på Skt. Anna kapel, som var fra 1200-tallet, og som nu ligger som en ruin synlig fra kirkegården.

Altertavlen er fra en tidligere kirke i byen.

Prædikestolen stammer ligeledes fra en tidligere kirke og er oprindeligt fremstillet i 1575. Den er i et vist omfang omarbejdet i 1789.

Teksten her er plukket fra Gudhjem Kirkes hjemmeside, som linket herover også fører til.

Jeg kom ned ad gaden til venstre i billedet. Den gade og også den er på her er temmelig stejle. Det vil også fremgå af et par af de kommende billeder. Den by virker bare tiltalende på mig.

Nu har jeg vendt mig og kigger den modsatte vej og vi kan nu se ud over havet

Der skal ikke meget plads til for at der kan gro blomster. Disse blomster kan også ses på det foregående billede lige til venstre for stopforbudsskiltet.

Jeg nærmer mig nu havneområdet, men der er lige et par sving endnu. Jeg er her ved Figenhuset, som der er link til her.

Og så kom jeg ned på havnen og går i retning af Kirkestien, som går op helt ovre til højre i billedet. Der kan anes nogle trappetrin, som jeg skal op ad.

På vej op ad Kirkestien

Gudhjem set sådan lidt fra oven

Nu ser jeg opad mod kirken, som jeg nu kommer til fra den anden side i forhold til det tidligere billede.

Turen fortsætter på næste side...

Læs mere om min tur til Bornholm på næste side