På spadseretur i Gudhjem

Som fortalt på foregående side er jeg på vej op ad Kirkestien i Gudhjem. Det er en rigtig dejlig by at gå rundt i, især hvis man kan lide at det ikke er helt plant - for det er der ikke i Gudhjem!

På dette billede ser jeg igen ud over byens tage.

- og endnu et kig ind over byen - men der er jo meget mere by oppe til venstre herfor bag kirken

• En lille blomst på vej op mod kirken

• Nu er jeg gået forbi kirken og er på vej opad igen forbi en købmand (til højre) og hen mod møllen

Gudhjem

Gudhjem - Guds hjem på Bornholm
Besøg Gudhjem - en unik lille bjergby på den nordlige del af Bornholm med 712 indbyggere (2014). Gudhjem - også kaldet "Guds hjem" - er et fast programpunkt for de fleste af Bornholms gæster, og vi kan anbefale dig at bruge mere end blot nogle få timer her, for Gudhjem er langt mere end den stejle Brøddegade med butikker, cafeer og restauranter samt havnen. Faktisk kan du få nogle oplevelser med dig hjem fra Gudhjem og det lille fiskerleje Melsted, som er helt unikke i Danmark.

Denne tekst er hentet fra linket herover fra bornholm.info - og der er mange flere ting omtalt på linket.

Her er jeg nået op til møllen

Jeg drejede til venstre da jeg kom op til møllen og fulgte en sti over mod vejen, der går ned til campingpladsen. Billedet her er taget da jeg var ude på vejen igen og nu atter kunne se ned over campingplads-området

Jeg har nu været tilbage på campingpladsen i små to timer og gik lige lidt rundt igen og tog nu et par billeder med min mobiltelefon. Dette første er et blik ned mod de klipper der er lige neden for pladsen (kl. 17:38).

Lige ved indkørslen til pladsen er der et klippeparti og her er der også en sti, som jeg er gået lidt op ad og har taget dette billede ned mod min vogn. (kl. 17:42)

Tirsdag 16. maj

Jeg gik i seng kl. 20:50 mandag aften og sov i ca. 9½ time og er nu frisk igen og dette billede er taget da jeg var på vej hen mod baderummene for at få vasket søvnen af øjnene. Et pænt stort skib lidt uden for Gudhjem. Jeg tror måske det er et krydstogtskib, for det kom tættere på og blev liggende her hele dagen, men var væk næste morgen. (kl. 7:09)

Kl. 8:28 var skibet tæt på og kan på dette billede lige anes inde bag træerne i retning mod Gudhjem Havn

Nu er jeg gået op på klippeknolden ved indkørslen til pladsen og har taget et tydeligere billede af skibet. Teltliggerne til højre i billedet var fire tyske kvinder på cykletur.

- og nu hvor jeg var oppe på klippeknolden tager jeg et foto modsat det foregående - det er også flot at se på, men lidt diset

Og så kigger vi lige ned over campingpladsen igen

Efter at jeg havde taget billeder på campingpladsen fra morgenen af, begyndte det at blive mere diset og det holdt desværre ved resten af dagen, men vejret var sådan set rimeligt godt alligevel. Jeg kørte mig en tur og startede med at se Østerlars Rundkirke. Interessant at se denne kirke både ude og inde. Læs evt. om kirken på kirkens egen hjemmeside.

Åbningstider

1. april-31. okt. åbent alle dage kl. 9-17.

April og oktober betales entré 10 kr., i våbenhuset, kontant i vores granitblok eller med mobilpay.

1. maj -30. sept. er Juna klar med personlig ekspedering og al henvendelse vedrørende turist stiles til:

mail: turistoesterlars@gmail.com eller tlf.: 20148066

Entre: 10 kr. 1. maj til 30. september. Kontant, kort eller mobilpay.

November - marts. Er kirken åben: Tirsdag til lørdag  Kl. 9:00 - 14:45.

Mandag lukket. Desuden lukket på graverens ferie/fridage.

Udover ovennævnte tider kan kirken være lukket på grund af kirkelige handlinger.

Gratis adgang november til marts.

Disse oplysninger er hentet på kirkens hjemmeside (linket ved forrige billede)

Jeg kan ikke finde ud af, om dette evt. er klokketårnet - klokkerne er i hvert fald ikke i selve kirken

Altertavlen er fra tiden omkring år 1600. I 1800-tallet blev den fjernet fra alterbordet og har siden bl.a. været opbevaret på Nationalmuseet, men i 1956 blev den genplaceret på alteret i Østerlars kirke, nu udsmykket af maleren Paul Høm. Billederne forestiller Kristus med brødet og vinen.
Indskrifterne i alterrammen er bevaret fra tidligere tider iflg. Info ark Østerlars kirke, som kan hentes på hjemmesiden

Her ses kirken fra en anden side. Jeg gik nemlig lidt rundt på kirkegården og talte bl.a. med en fra kirkegårdspersonalet og tog så dette billede.

Bornholms Middelaldercenter

Herefter kørte jeg lidt tilbage mod Gudhjem og svingede ind til Bornholms Middelaldercenter. Her fik jeg en rigtig god fornemmelse for, hvordan mange ting foregik i middelalderen.

Jeg parkerede ved den P-plads der er nærmest vejen og gik så turen ind til indgangen til Middelaldercentret. Her skulle jeg betale 75 kr i entré, men billetten gælder så en hel uge og gælder også til udstillingen ved Hammershus Slotsruin.

Jeg gik ind i området og blev mødt af en guide, som fortalte mig forskelligt om centret og spurgte om jeg ville vises rundt eller selv gå rundt og kigge. Jeg valgte det sidste, men fik dog alligevel nogle meget interessante fremvisninger forskellige steder af ham. En rigtig god oplevelse at se det på denne måde.

Første billede er taget lige inden for indgangen inden jeg fik begyndt at se på noget endnu.

Her ses gildehuset og stormandsgården i baggrunden. Gildehuset er ikke en festsal, men et mødelokale/forsamlingshus, hvor man holdt møder (gilder) - nærmest en slags fagforeningsmøder. Man kunne dog også holde fester her. Under husets gulvplanker ligger et hestekranie, der skal holde øje med at ingen onde magter sætter ild til huset.

Blæsebælg i smedens hus

Pottemagerhuset. Pottemagerhuset er beregnet til en lille fæstefamilie, som kunne tjene lidt ekstra ved at fremstille og sælge potter. Uden for huset er en ovn, som skulle varmes op til 900 grader for at leret blev brændt hårdt nok. Det tog 20 timer og man brugte 3 kubikmeter brænde.

Farverens Hus. Farverhuset er et lille, såkaldt bulhus med vandrette planker, som forholdsvis let kan skilles ad og samles igen hvis huset f.eks. skulle flyttes og genbruges et andet sted. Her boede typisk en daglejer eller en fæstebondefamilie. Både de rige og fattige farvede deres tøj, så der var god brug for farveren. Der kan ses prøver på forskellige garnfarver på stativet uden for huset.

Her ses smedien og gildehuset. Bemærk de flettede hegn omkring markerne og haverne mellem husene.

Rundvisningen fortsætter på næste sideSmiler

Men du kan også gå tilbage til foregående side