17. maj

Denne dag har jeg bevæget mig en del rundt på GÅ-BEN men også noget i bilen. Jeg gik den første tur til Dagli' Brugsen for at købe lidt brød og mælk, men havde glemt at tage min pung med og så måtte jeg jo gå tilbage uden at købe noget. Herefter gik jeg så ind til Gudhjem igen men nu ind mod bymidten, forbi kirken og ned til havnen. Her var jeg en tur på turistkontoret og fandt nogle brochurer som jeg var interesseret i. Så gik jeg op ad kirkestien og videre op til Spar, hvor jeg købte de ting jeg manglede. Gik herefter tilbage til campingpladsen. Så første billede i dag er fra denne anden gåtur, hvor jeg igen kigger ned over campingpladsen.

Vejret er heldigvis mere klart i dag

Jeg spadserede som nævnt en tur ind til Gudhjem og kunne selvfølgelig ikke lade være med at tage billeder igen. Færgen til Christiansø afgik kl. 10 og er på billedet lige sejlet afsted. Denne dag (Norges nationaldag) var der en flok mennesker der sang på kajen og der var også mange norske flag at se blandt de tilstedeværende mennesker.

Jeg er her på vej op ad Kirkestien og kigger tilbage mod havnen og vi kan også se båden, som nu er et stykke ude, på vej til Christiansø

... og så et blik mere ned over havnen og husene nær ved havnen

Dagens køretur

Efter at jeg kom tilbage til campingpladsen for anden gang denne dag kørte jeg mig en tur til Helligdomsklipperne og til Rø, Østerlars, Østermarie og en tur rundt uden af finde en runesten som skulle være her. Herfra kørte jeg videre og ville finde Louisenlund, som jeg heller ikke fandt og kørte derpå mod Bølshavn og så hjemover igen. Jeg kom forbi et skilt til Randkløve, men så ikke noget om Randkløve Skår, så jeg kørte bare hjem og tog min frokost.

Dette første billede fra min rundtur er taget fra en bro over en dalsænkning på vej mod Helligdomsklipperne.

Jeg kørte til Helligdomsklipperne og parkerede på en P-plads som ligger på det man kalder Bornholmerpladsen og herfra gik jeg ned til klipperne.

Man kan også parkere lidt herfra ved Bornholms Kunstmuseum og gå til klipperne herfra.

Klipperne ved Helligdommen er en dansk naturskat, der i 1970 blev erhvervet af Danmarks Naturfond. Hermed er de stillet til rådighed for alle, turister som fastboende til gratis at kunne besøge dette helt enestående område, for:
På godt en kilometer kyststrækning finder man en natur, der ikke finder sin mage noget andet sted i kongeriget.
- Denne fortælling indleder linket her øverst i teksten og der fortælles meget mere om Bornholmerpladsen og andre interessante ting.

Et af de smukke - og vilde - klippepartier på vej til Helligsomsklipperne

Der er en del mennesker nede i bunden af Helligdomsklipperne. Jeg gik ikke helt derned men nøjedes med at tage nogle billeder og se mest muligt af den flotte natur.

Jeg har nu været ude at køre en tur gennem afvekslende landskaber ad den rute, jeg nævnte øverst og er nu på Bølshavnvej og ser ned over marker og med havet som baggrund

Jeg har spist frokost og er nu på vej ud på en gåtur til Melsted. Her kigger jeg så ind over campingpladsen fra indkørslen til pladsen.

Foto fra Melsted Langgade

Her er jeg nået næsten hen til landbrugsmuseet og vi har en mølle i baggrunden

Melstedgaard Landbrugsmuseum

Melstedgård er et rigtig spændende landbrugsmuseum for hele familien udenfor Melsted. Melstedgård kan føres tilbage til begyndelsen af 1600-tallet og drives i dag af Bornholms Museum. På Melstedgård finder du mange sjove aktiviteter for alle aldre! Se fortsættelsen af teksten her på dette link. Stedet er også et madkulturhus. Jeg gik rundt og kiggede lidt på det udefra. Der var en time til lukketid og jeg tror at der er til mere end en times rundtur inden for, så jeg valgte at blive udenfor og så gå tilbage til campingpladsen igen efter kort tid.

Udstillingen er også uden for huset

Her trækker man med rigtige levende køer

• Her ses gården fra en anden side

• Stråtag og med lynafleder

• Flot brændestak

• En ældre traktor og redskaber

• Så er jeg på vej tilbage ad Melsted Langgade i retning mod campingpladsen

• Her ser vi et klippeparti på tværs i billedet og lige bag dette ligger campingpladsen

Melsted Langgade. Det er en blind vej, men det ændrer ikke ved, at vejen fortsætter videre ind til Gudhjem. Den er spærret for gennemkørsel tæt på indkørslen til campingpladsen med bomme.

Det går noget opad her. Jeg er lige passeret forbi et hus, som ser ud til at være bygget ind over et klippeparti. Det så lidt spøjst ud. Men nu er jeg snart tilbage ved campingpladsens indkørsel.

• Her er jeg gået op på klippepartiet og ser ned over området nedenfor - altså væk fra campingpladsen

• Nu kigger jeg modsatte vej og altså ind på campingpladsen

Et blik væk fra campingpladsen igen og nu med en kat i billedet nede i vejsvinget

Efter at jeg havde drukket min eftermiddagskaffe besluttede jeg mig til at gå en tur mere.

Og den fortæller jeg om i starten af næste side Cool

Har du lyst til at gå tilbage til foregående side - så kan det gøres her