Torsdag 18. maj

Kl. 7:28 var der 17,4 graders varme, sol og frisk vind.

Jeg besluttede mig for at køre en længere tur i dag, så jeg smurte mig en madpakke inden jeg gjorde klar til at køre afsted.

Louisenlund

Jeg har til dagens tur udset mig nogle delmål. Det første jeg var inde at se på var Louisenlund, som ligger lige ved krydset mellem Svanekevej og Louisenlundvej. Det er en lund med Bornholms største samling af bautasten. Der er ca. 50 bautasten i lunden, som blev købt af Frederik VII i 1851 og opkaldt efter Grevinde Louise Danner, og sikrede dermed et årligt beløb til vedligeholdelse af stedet. Senere er det overgået til Jægersprisstiftelsen, der stadig ejer stedet.

Jeg fandt ikke stedet i går da jeg ledte efter det, men jeg har været indenfor en afstand på et par hundrede meter, men i dag kørte jeg en anden vej og så var stedet nemt at få øje på.

Dette er indgangspartiet til Louisenlund

• Louisenlund med de mange bautasten

Louisenlund med de mange bautasten - her et bredere udsnit. Spændende sted at se.

Paradisbakkerne

Fra Louisenlund kørte jeg videre ad Louisenlundvej og kom ind på Lyrsbyve og videre ind på Lindholmsvej hvor jeg på et tidspunkt så ikke mindre end 2 vibepar på en gang. Det er jeg ikke vant til hjemmefra - her ser jeg sjældent viber.

Jeg fortsatte og endte på Plantagevej hvorfra jeg kom videre til Klintebyvejen og her fandt jeg en P-plads (Klintebygård P-plads) med henvisning til Rokkestenen og Paradisbakkerne. Jeg viser her et foto af oversigtsskiltet som jeg kom til et stykke inde i skoven lige efter Gryde Sø, som jeg vil vise nogle billeder fra. Der er flere vandreturs muligheder her i skoven.

• Her er jeg på vej ind ad den røde sti, som kan ses på kortet herover. Der er toiletter og borde og bænke og en pænt stor P-plads her, hvor jeg parkerede for at gå mig en tur ind i et spændende område.

• Her viser jeg et billede af de høje træer der er på vejen ind mod Rokkestenen. Hvis man ser meget godt efter kan der anes en sti i nederste venstre del af billedet. Stien fører ind til Fjældstauan.

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at store træer kan få rodfæste oven på sådan en klippebund som vi ser her

• Det er en meget afvekslende skov at gå ind i. Her er der f.eks. meget åbent.

• Og her har vi høje flotte træer, som dog lader solen slippe ned igennem

• Her er jeg så nået 0,9 km ind i skoven og vælger at dreje af mod Rokkestenen

• Rokkestenen er ikke ret langt herfra - jeg tror måske omkring 100 meter

- og her er så Rokkestenen. Jeg kan svagt huske den fra for 53 år siden da jeg sidst var her, men den er stadig stor og fin. Jeg kunne vist ikke rokke med den (hvis jeg kunne var det så lidt, at jeg ikke er sikker på det), men der står på et skilt, hvordan man bedst kan få den til at bevæge sig lidt.

Jeg ved ikke hvor læsbar skiltet her er, men jeg har forsøgt at billedbehandle det, så det er noget tydeligere end det originale billede jeg tog af skiltet

Billedet viser den gangbro jeg kom ad da jeg kom herind til stenen

Jeg gik fra Rokkestenen og videre på den røde sti. Og lidt senere kom jeg til denne sø, Grydesø. Jeg gik ned til søen og tog dette billede og var her næsten i niveau med vandfladen. Flot sø, men det ses måske ikke så tydeligt på dette billede pga. lysforholdene.

• Et foto mere af Grydesø mens jeg var helt tæt på søen.

• Og så skiltet, der fortæller, at det er Grydesø jeg befinder mig ved

Nu er jeg tilbage på den røde sti og kigger ned mellem træerne til Grydesø

Grydesø

Et stykke efter Rokkestenen - alt efter om man følger den røde sti den ene eller anden vej, finder vi Grydesø som ligger rigtig flot inde i skoven og da jeg kom hen til den var jeg næsten i højde med vandoverfladen, men blot små 100 meter længere fremme var jeg på en klippe højt over søen og her er udsigten til søen endnu bedre - og flottere end før.

Fra Grydesø gik jeg lidt videre, men vendte så om og gik tilbage til Rokkestenen og fordi jeg ikke var helt sikker på, hvor den røde sti var videre om til Fjeldstauan valgte jeg at gå tilbage samme vej som jeg var kommet fra og så dreje ind mod Fjeldstauan næsten tilbage ved P-pladsen. Undervejs tilbage kom jeg forbi denne lille "bjergbæk"

Nu er jeg fremme ved stien ind til Fjeldstauan

En udsigt på vejen ind mod Fjeldstauan. Der er rigtig mange høje træer i denne skov

Turen ad bjergstien ind til Fjeldstauan fortsætter på næste side.Waou