Fra Grydesø gik jeg lidt videre, men vendte så om og gik tilbage til Rokkestenen og fordi jeg ikke var helt sikker på, hvor den røde sti gik videre om til Fjeldstauan valgte jeg at gå tilbage samme vej som jeg var kommet fra og så dreje ind mod Fjeldstauan næsten tilbage ved P-pladsen - og så kom jeg på noget der minder lidt om bjergvandring, som det nok kan anes på billedet.

• Det går opad et stykke endnu

• - og det går opad et stykke endnu

Fjeldstauan

I 1925 oprettede Rektor Hartvig Møller sin ejendom "Fjeldstauan" i Paradisbakkerne som Bornholms og Danmarks første uofficielle vandrerhjem, idet han ud fra et idealistisk synspunkt stillede dette prægtige feriehus til fri afbenyttelse for spejdere, skoleelever og anden ungdom på vandreture her på øen. Dette kan læses på dette link.
Huset er nu på private hænder og bruges som sommerhus, har jeg læst et sted
  • Lidt nedenfor Fjeldstauan er nogen i gang med at bygge noget ud over en søbred med kraftige træstammer, som ses tydeligere på næste foto

• Træstammerne ses her helt tæt på

Et sidste blik på Fjeldstauan inden jeg går nedad igen ad samme sti, som jeg kom hertil. Huset ligger rigtig godt gemt og meget flot.

Pause nær Gamleborg

Jeg kom tilbage til bilen og besluttede mig til at køre over til en anden rasteplads i nærheden af Gamleborg. Jeg kørte retur ad Klintebyvejen og ind på Slamrebjergvej og fandt denne P-plads med borde og bænke og infotavle om stien ind til Gamleborg herfra.

Jeg satte mig og spiste min medbragte madpakke og nød det flotte vejr - og fik besøg af en kat.

Katten kom næsten hen til mig og kiggede på om der mon kunne falde noget af til den - eller også ville den bare se, hvem jeg var. Den luskede rundt om det bord jeg sad ved og gik så over under det andet bord og lagde sig der og kiggede på mig

Efter frokosten gik jeg ind mod Gamleborg og kom forbi denne lille sø på vejen

• Jeg er på vej ind ad stien, som her er pæn og med lidt stigning

• Der er fortsat stigning på stien

- og så kommer der en noget kraftigere stigning

Jeg kom til et skilt med en forklaring om Gamleborg, men det var så afbleget, at jeg ikke kunne tage et ordentligt billede af det, men teksten kunne sagtens læses. Jeg gik så et stykke videre og kom nu til en ret stejl nedstigning, som jeg vurderede at jeg ikke ville begive mig ned ad, når jeg var alene ude at gå, så jeg vendte om og gik tilbage til bilen og kørte nu afsted med det jeg mente var retningen mod Rytterknægten. Jeg havde dog ikke den præcise adresse, så jeg kunne ikke få den store hjælp af GPS'en og det kortmateriale jeg havde til rådighed viste ikke helt tydeligt, hvilke veje jeg måtte køre på og hvilke der ikke måtte køres på. Det betød så, at jeg kom lidt rundt i landskabet og kom her ved Nexøvej 70-74 forbi denne stubmølle. Egeby Stubmølle.

Møllen er opført 1787, omsat 1794, fuldt restaureret 1996-1999. Fredet 1964.

Egeby Stubmølle set fra den anden side. Der står en del informationer på en tavle ved møllen, så man kan læse en del om møllen mens man er på stedet.

Så er jeg på skovtur igen - nu på Glasvejen på vej mod Segenvej og forhåbentlig også mod Rytterknægten

Rytterknægten

Jeg havde som nævnt noget besvær med at finde frem til Rytterknægten fordi mine kort ikke var tydelige nok til at jeg kunne se hvor jeg måtte køre og hvor jeg ikke måtte. Og jeg havde ikke en præcis adresse til GPS'en så jeg prøvede mig lidt frem og kom da også hertil tilsidst. Adressen er: Kongemindevejen 2, 3720 Aakirkeby. Jeg kan nu se i det link, jeg har lagt ind herover, at der står de præcise GPS koordinater, men det så jeg ikke før jeg kom hjem og begyndte at lave tekster til billederne.
Jeg var et stykke oppe i tårnet, men havde ikke lyst til at gå op ad de sidste mange stejle jerntrin, så jeg vendte om halvvejs oppe ca.

Her er adressen på Rytterknægten på et skilt på kioskbygningen ved siden af tårnet. Disse skilte så jeg mange steder på Bornholm. Jeg synes, at det er godt, at man kan se den nøjagtige adresse, hvis man får brug for at tilkalde hjælp. Men jeg har også selv fået lidt hjælp af skiltene et par gange, når jeg har været i tvivl om hvad adressen var på et sted, hvor jeg var ude at se mig om.

Teksten over indgangen til tårnet: Til Erindring om Hans Majestæt Kong Frederik den Syvendes allerhøieste Nærværelse herpaa Øen fra 8de til 16de aug. 1851, tilligemed høie Gemalinde, reiste Bornholmerne af undersaatlig Kjærlighed og Hengivenhed denne Bygning Aar 1855 og gav den Navnet Kongemindet

Billede af vejen herind til tårnet og P-pladsen, hvorfra der udgår flere stier i området. Militæranlæg til venstre i billedet.

Lilleborg

På vej fra Rytterknægten mod Gudhjem kom jeg forbi ruinerne af Lilleborg som hører til blandt de ældste kongelige middelalderborge i Danmark.

Her var jeg en tur oppe for at se på ruinerne og kom også til at tage en del billeder, som jeg viser herunder

• Søen ved Lilleborg

Beskrivelse af Lilleborg ved vejen op i ruinen

• Søen og vejen op mod ruinen

• Ruinerne viser, at bygningerne har været delt op i flere sektioner

Jeg viser flere billeder fra Lilleborg på næste side

Du kan gå tilbage til foregående side her.