22. maj 2017

Mandag den 22. maj gjorde jeg mig klar til at se noget mere af Bornholm, nu med udgangspunkt fra Rønne.

Jeg kørte ud ad Rønne mod Hasle, men drejede ind mod Sorthat Strand ad Havvej. Og her på Havvej kom jeg igen til et område med fyrretræer og som jeg før har nævnt, kan jeg rigtig godt lide netop disse træer. Så her kommer et par billeder fra Havvej med fyrretræer.

Havvej og fyrretræerne

Sorthat Strand

Billedet er taget ved Sorthat Strand, som iflg. flere kilder er en god sandstrand. Jeg var ikke helt nede på stranden, men gik lidt rundt og kiggede på omgivelserne og tog bl.a. dette billede, som er set i retning væk fra Rønne.

• Sorthat Strand

• Sorthat Strand, her ved afslutningen på Havvej

Midt i billedet kan der i overgangen mellem himmel og hav anes et skib. Jeg er rimeligt sikker på, at der er tale om "Mein Schiff 6", som er et krydstogtskib, der endnu ikke har været ude på sin jomfrurejse. Men mandag lå det ved Rønne med knap 2200 passagerer om bord iflg både Bornholms Radio og Bornholms Tidende. Skibet som er 295,3 meter langt og 35,8 meter bredt tilhører TUI Cruises.

Safirsøen

Fra stranden kørte jeg lidt tilbage mod Muleby og fandt et skilt til Safirsøen, som jeg gik ind til. Billedet er taget ud over søen, som genlød af kvækkende frøer.
Smukt sted og fuldstændig fredfyldt, så her sad jeg et stykke tid og lyttede til naturens lyde.

Safirsøen, jeg havde håbet at man kunne høre frøernes kvækken under afspilningen, men de kvækkede ikke højt nok !

• Her ved Safirsøen er der også et stykke skov med flotte fyrretræer

• Skiltet ved Havvej, der viser vejen ind til Safirsøen, som jeg gik ind til

Rubinsøen

Jeg kørte videre for at finde frem til Rubinsøen, som jeg havde læst lidt om. Jeg kom også ind på en vej til et sommerhusområde, men kørte forbi uden at se søen. Da jeg var et stykke forbi så jeg pludselig skiltning tilbage i den retning jeg kom fra. Jeg vendte om og kørte lidt tilbage og så fik jeg øje på søen. Se på billedet - søen er der, men den ligger langt nede i forhold til, hvor jeg gik ind mellem træerne. Rubinsøen er en tidligere kulgrav udenfor Hasle på Bornholm. Under 2. verdenskrig var det vanskeligt at skaffe brændsel nok til de bornholmske virksomheder, så der blev påbegyndt en større udnyttelse af kullagene syd for Hasle. Læs evt. mere på linket.

Her kigger jeg ned på Rubinsøen lidt længere henne langs søbredden, som jeg ikke kom ned til - det kunne jeg måske være kommet ved at fortsætte ad stien jeg gik på, men jeg vendte om igen og gik tilbage til hvor jeg kom fra

Her ses afstanden fra stien langs søen og ud til, hvor jeg satte bilen. Men med de høje træer imellem sø og vej er det ikke let at få øje på søen, der ligger meget dybt i forhold til vejen. Billedet her er taget ikke ret mange meter fra det første billede jeg tog af søen.

Svartingedalen

Svartingedalen er et fredet område. Svartingedalen er en smuk bornholmsk sprækkedal samt en national naturperle, der med fredningen bliver bevaret for eftertiden. Sådan står der bl.a. at læse på Destination Bornholm, så det måtte jeg da ind at se på. Adressen er: Kirkedalsvej 25, Rutsker, 3790 Hasle, men min GPS kunne ikke finde nr. 25, men kun nr. 26, så det kørte jeg efter. Men da jeg kom til nr. 26 kunne jeg godt se, at der ca. 100 meter længere fremme var et skilt ind til en ejendom, så jeg kørte derhen og fulgte så skiltets anvisning og kom ind til en ejendom, som man jo ikke må køre ind til, men lige udenom og om bag maskinhuset. Her er der en P-plads og derfra kan man gå ned i Svartingedalen. Et meget spændende sted synes jeg. Jeg gik en tur dernede og tog en masse billeder.

Fotoet er taget ved P-pladsen bag maskinhuset og viser starten på stien ned i Svartingedalen

På vej ned i Svartingedalen, hvor der er en smuk, men vild natur

En lille "bjergbæk" i Svartingedalen

Bækken er nu lidt større

Bækken klukker lige så stille afsted

Sti, bæk og klipper til begge sider

Her er bækken ikke så bred og "trykker" sig ind mod klippen

Så er der en lille bro til at gå over bækken på

Et træ er væltet længere fremme

Stien fortsætter, men jeg valgte at vende om her

Det ser lidt "vildt" ud

På vej tilbage til bilen

Da jeg kørte fra Svartingedalen ad Kirkedalsvej så jeg ikke mindre end 5 harer på en gang spurte rundt på en nysået mark. Det er jeg ikke vandt til hjemmefra, hvor jeg synes der er længe mellem at jeg ser en hare.
Men på billedet her er jeg kørt videre og befinder mig på Udmarksvej på vej i retning mod Teglkås. Flot udsigt og temmelig højt over vandet.

Udmarksvej - nu ser jeg fremad og kigger på den vej, som om lidt fører mig ned til vandet

Det går nedad nu! 14% er da lidt stejlt!

Nu er jeg på vej nedad og lige om lidt kører jeg på det stykke vej der kan ses længere fremme i billedet

På vej ned mod Teglkås

Nu er jeg stoppet i Teglkås

Her ser jeg så i den anden retning i Teglkås. På næste side fortæller jeg mere om mit besøg her og jeg bevæger mig fremad i den retning der ses her på billedet

Kig videre på næste side

- eller gå tilbage til foregående side