Nyker Rundkirke

Nyker Rundkirke er den mindste og yngste af de fire rundkirker på Bornholm. Nyker Rundkirke er åben for besøgende, dog ikke når der er kirkelige handlinger såsom bryllup, begravelse og andre gudstjenester. Læs evt. mere her.

• Nyker Rundkirke

Hjemrejsedag 23. maj 2017

Jeg brugte denne sidste dag til bla. at gå en tur ned til Antoinettestranden, som ligger tæt på campingpladsen. Og på vejen kom jeg forbi et cykelstativ, som jeg i hvert fald aldrig har set mage til før.

Inden spadsereturen til stranden havde jeg været i Rønne for at tanke bilen op, så jeg havde benzin nok til hjemturen - og jeg havde været en tur omkring færgehavnen for at se, hvor jeg skal bevæge mig rundt for at køre ombord når jeg skal sejle retur til Køge.

Fra morgenen var der sløret solskin, let vind og 12,8 graders varme.

Her på vej ned til Antoinettestrand - og det går nedad!

Inden jeg begyndte at gå nedad tog jeg lige dette billede mod stranden

Undervejs ned til stranden kigger vi lige ind mod Rønne

• Så kom jeg ned på stranden og ser igen ind mod Rønne

• Et kig den anden vej

• Jeg gik et stykke ud ad stranden

• Efter at have taget dette billede vendte jeg om og gik tilbage til campingpladsen

Efter frokost tog jeg et par billeder af min campingvogn og bil

Jeg lå tæt over mod hytteområdet på campingpladsen. Så hvis man kommer til Bornholm uden campingvogn er der mange hytter at leje sig ind i her på Nordskoven Strand Camping

Her er bygningen på Nordskoven Strand Camping, som huser Sørens Camping Bornholmafdelingen. Ikke skiltet særligt tydeligt, men det håber jeg vi har fået lavet om på, siden jeg var derovre. Jeg håber der nu ser ud som på billedet herunder!

Jeg kørte fra campingpladsen kl. 16:18 og kørte ind på den bane jeg skulle stille op i kl. 16:30
Billedet her er taget fra opmarchbåsen

Og her er jeg så fremme ved den foranholdende og venter nu på at det bliver min tur til at køre ombord. Jeg var den næstsidste, der blev vinket ombord og færgen var tæt pakket af lastbil-trailere

Få minutter til vores afgang - Ystad-færgen er først lige på vej ud med 28 minutters forsinkelse - skulle være sejlet kl. 16:30

Ystad-færgen på vej ud fra havnen

Og nu er vi også i gang med at sejle - så rettidig afgang for vores vedkommende og nu venter der 5½ times sejllads

Færgerne flytter sig rimeligt hurtigt - se bare hvor langt ude Ystad-færgen allerede befinder sig. Vi er nu på vej ud fra havneområdet

Kl. 19:23 har jeg noteret i min kalender, at jeg var færdig med at læse min medbragte bog. Jeg spiste mig et æble, fordi jeg syntes at prisen for mad var for høj efter min smag. Maden ser lækker ud, men jeg nøjedes med æblet og en flaske saftevand.
Jeg tog billeder af menukortet, som jeg viser begge sider af her.

Jeg sad herefter og læste det eksemplar af Bornholms Tidende som lå om bord på færgen til fri afbenyttelse og fulgte samtidig med i hvad der kom af andre skibe og så kiggede jeg også på vejret og skyerne. Meteorologerne havde meldt om kraftig blæst i løbet af dagen så jeg var spændt på, om vi blev sendt ud i et uroligt hav på hjemturen. Men det ser da fredeligt ud her

Få resten af hjemturen på næste side.