Lemvig Strand Camping 5.-9. august 2017

Jeg laver min beskrivelse på denne måde fordi jeg kan lide at køre og gå rundt ude i naturen og se på den og når jeg støder på et seværdighedsskilt kører jeg jævnligt ind for at se hvilke spændende ting der dækker sig bag skiltet.
Jeg planlægger som oftest min tur dagen i forvejen ud fra nogle ting, jeg synes kunne være interessante at se og så kører jeg hovedsageligt på små veje - også på hullede grusveje - og jeg kører med både kort og GPS som hjælp. Grunden til at jeg hovedsageligt kører på mindre veje er, at jeg på den måde får nogle ting at se, som man ikke ser på større veje og så har det lige den fordel at man kan stoppe op eller dreje af med kort varsel. Det kan man ikke så godt på de større veje, hvis der ligger en anden bilist lige oppe i r.... på en.

Jeg valgte Lemvig Strand Camping som mål for denne campingtur. Jeg har godt nok lige været i området for nylig, men synes, at campingpladsen er interessant og området er også. Campingpladsen som jeg opholdt mig på, kom jeg i forbindelse med via deres deltagelse i åbenthus arrangementer hos Sørens Camping. Jeg opholdt mig på campingpladsen fra lørdag 5. august til onsdag 9. august.

Lemvig Strand Camping
Vinkelhagevej 6
7620 Lemvig
Tlf. 23 82 00 45
info@lemvigcamping.dk

Campingpladsen fortæller om sig selv på hjemmesiden:
Pladsen danner rammerne for den perfekte ferie for hele familien. Alle muligheder for naturelskere i de rolige og smukke omgivelser direkte ud til Limfjorden. Pladsen har lækre familiebaderum, spabaderum, massagestol, børneafdeling og puslerum, samt adgang til indendørs svømmehal med stort bassin, børnebassin, spa, tyrkisk bad og sauna. Pladsen har TV-stue, møntvask, trådløst internet, fælles grill, stort fælles telt, minigolf, beachvolley, boldbane, spillerum med poolbord, airhockey, fodboldspil m.m. Campingpladsen har egen kiosk, hvor der blandt andet er mulighed for at bestille morgenbrød fra Konditorbageren.
Hytter, campingvogn og eget baderum kan lejes.
Lige ved pladsen er der badestrand med badebro, surfskole med udlejning af udstyr, lystbådehavn med bådslip og kran, adskillige vandrestier blandt andet går Planetstien lige forbi pladsen. Tæt på er der en 18 hullers golfbane. Ad en 2,5 km gå/cykelsti langs vandet kommer man til idylliske Lemvig, hvor der er hyggelige spisesteder, gode forretninger, museer og gallerier. På havneområdet er der en ny flot, stor skaterbane. Få kilometer udenfor Lemvig kan man gå på opdagelse i Klosterhede Plantage på egen hånd, hvor man i de tidlige morgentimer kan være heldig at se krondyr og bævere. I området er der masser af aktiviteter, det kunne være Vesterhavet, Jyllands akvariet, Kystcentret, Sneglehuset, B&O Museet, Mønsted Kalkgruber og Hjerl Hede.

Foto taget lige ved den plads jeg lå på og op mod sommerhusområdet der ligger op ad bakken ud mod Gjellerodde

Turen hertil

Blomstrende lyng og gravhøje ved Mangehøje Plantage på rute 521 fra Holstebro mod Linde

Jeg kørte hjemmefra kl. 10:34 i 14 graders varme og frisk vind. Solen var igennem skydækket indimellem. Det første foto er taget på Vilhelmsborgvej med en afstand iflg. GPS'en på 28 km til campingpladsen. Jeg stoppede op fordi der var et stort lyngklædt areal med lyngen i blomst og så var der en del høje på arealet. Det var Mangehøje jeg befandt mig ved. I heden ved Mangehøje Plantage ligger 13 fredede gravhøje iflg. linket.

... jeg er på vej til Lemvig Strand Camping

Mangehøje

I heden ved Mangehøje Plantage ligger 13 fredede gravhøje. Ni af højene blev fredet i 1915 af Det danske Hedeselskab, og 10 år senere opsatte lærer Chr. Krogh fredningssten på disse høje.

Der er  ingen oplysninger om udgravning af højene. Gravhøjene er meget fint bevarede uden beskadigelser og trævækst. Der er en flot udsigt ind over Holstebro fra højene.

Disse oplysninger er hentet på dette link

Tavle ved Mangehøje, som fortæller om stedets historie

• Udsigt over Mangehøje

• Lyng på Mangehøje

Eftermiddag med Bjergbanen

Herfra og ned til havnen og retur kører Bjergbanen

Om eftermiddagen kørte jeg ind til Lemvig for at prøve at køre en tur med Bjergbanen. Det var iflg. hjemmesiden sidste dag i sommer at toget kørte, så jeg ville gerne med - og kom det også. Toget kører igen i efterårsferien.
Om Bjergbanen: Med en længde på ca. 1,5 km og en højdeforskel på ca. 30 m fra start til slut, bugter banen sig gennem Lemvigs smukke natur, omgivet af løvskov og med en flot udsigt over fjorden, når BjergBanens tog kører den ca. 15 min lange tur mellem Lemvig station og havn ad den gamle havnebane.

Lemvig Station hvorfra der er forbindelse til Vemb og til Thyborøn med Midtjyske Jernbaner (tidl. VLTJ)

BjergBanen er en forening for dem, der af interesse for ældre jernbanemateriel foretager kørsel på den tidligere Havnebane i Lemvig.

Jeg bevæger mig lidt rundt i området nær banegården mens jeg venter på at toget kommer op fra havneområdet og tager den sidste tur for denne gang. Her ser vi ned mod havnen og ud i mod campingpladsens beliggenhed

Endnu et kig ned over havnen

Og nu er toget på vej op til stationen nede fra havneområdet

Toget er på vej ind til påstigningsrampen

Så er jeg ombord i toget og klar til at tage turen ned over bakkedraget mod havnen

Så er vi på vej og har netop passeret gaden hvor bilerne holder tilbage for os

Udsigt fra togvinduet

Her passerer vi Vesterbjerg - hårnålesvingene som vi passerer ved at køre fra havnen i retning mod Thyborøn

Hvis du ser godt efter kan du se det videre forløb af banen nederst i billedet

Her ved dette sted "vender" toget for at fortsætte ned mod havnen

Taget i billedet er fra Museet for religiøs Kunst

Udsigt ud ad Strandvejen set fra toget lidt før vi når ned til havnen

Så er vi nede på havnen

Her holder toget og venter på at næste afgang skal starte - og her blev man så enige med en flok nye passagerer om at køre en ekstra tur denne dag

• Udsigt fra havnen i Lemvig

• havn, bane og parkerede biler

Vi er på vej tilbage til Lemvig Station

Toget "vender" lige over Museet for Religiøs Kunst. Og med en rigtig fin udsigt over Lem Vig. Vendingen foregår ved et sporskifte, så toget skifter kørselsretning her inden det kører ned til havneområdet.
På havneområdet var der et ophold inden toget igen kørte op til stationen. Det er en billig fornøjelse, idet en retur billet koster 30 kr.

• På vej op ad og her kan vi igen se sporet som vi kom ad og som vi nu er lidt højere oppe ad - vi er lige "vendt"

• Tilbage på Lemvig Station. Personalet afventer at køre den ekstra tur og jeg er på vej over til bilen for at køre tilbage til campingvognen

Mere tekst og fotos om et stykke tid

Jeg arbejder på min hjemmeside jævnligt - har dog lige holdt en pause - så om et stykke tid vil der være mere at læse her om denne tur.

Men du kan læse en kort fortælling om min tur til Lemvig Strand Camping på Sørens Camping

Læs videre på næste side