Klim kalkovn

Klim Kalkovn, Napkærvej 1, 9690 Fjerritslev.
Jeg kørte gennem Klim og så pludselig at der var et skilt mod Klim Kalkovn og tænkte at det måtte jeg da se nærmere på. Derfor drejede jeg ind ad vejen og kom ret hurtigt frem til stedet, hvor kalkovnen var at finde.
Fra link nr. 2 har jeg hentet denne tekst: Den gamle kalkovn viser, hvordan egnens geologi har haft en praktisk anvendelse. Undervejs i udstillingen fortælles om geologien og stenalderhavet i området. Klim Kalkovn er nu bevaret som én af de to sidste kalkovne i Danmark og præsenterer et stykke unikt kulturhistorie.
Jeg fik desværre ikke set det hele, idet entreen - som kun er 10 kr. - skulle lægges i en boks og da jeg ikke havde mønter på mig undlod jeg at gå nærmere end til døren i værket.

Et udsnit af skiltet på P-arealet, som fortæller om kalkovnens historie

Kalkovnen

Dette kunne jeg se ude fra uden at gå ind - men der er ingen tvivl om, at der er flere interessante ting at se på inde i bygningen - så næste gang jeg kommer forbi sørger jeg for at have mønter på mig, så jeg kan tillade mig at gå derind

Der er masser af plads til at sætte sig og spise den medbragte madpakke, hvis man har lyst til det. Her ses kalkovnen fra pladsen foran bygningen. Jeg kom rundt og ned ad trappen ved muren og gik samme vej op igen og så hen langs bygningens tag og rundt om bakken, hvorefter jeg kom over til, hvor jeg kunne komme op til gangbroen uden at kravle op over skrænten, som jeg kan se at andre har gjort

- og så er jeg oppe ved gangbroen - gik også over den for at se udsigten derfra

Lidt længere fremme ad vejen - Klim Strandvej - kom jeg til Klim Bjerg. Her foto af orienteringstavlen på/ved bjerget

Klim Kalkbrud som kan ses lige neden for skiltet herover og ved Klim Bjerg. Mit foto er taget ned over det gamle kalkbrud lige ved siden af skiltet herover.

Næste billede viser arealet oven for kalkbruddet

Når man kører herfra og videre ad Klim Strandvej kommer der godt 100 meter længere fremme en adgangsvej ind til kalkbruddet.

Klim Strand i jævn-frisk vind

Klim Strand - nu med blikket vendt i retning mod Kollerup Strand

Fra Klim Strand kørte jeg nu ad Havvej ind mod Thorup Strand. Jeg drejede dog til venstre og kom dermed væk fra Thorup Strand, idet min idé var at køre gennem skoven over til Bulbjerg. Det gik dog ikke helt som jeg havde tænkt, idet jeg kom til at dreje af lidt for tidligt og kom ind ad denne vej i Vester Thorup Klitplantage. Men der er da flotte fyrretræer her ved vejen

• Efter et stykke tid kom jeg så ud til stranden og herfra kunne jeg se til Bulbjerg mod venstre...

• ... og til højre ind mod Thorup Strand. Jeg kunne/måtte vist ikke køre videre, så jeg returnerede lidt af vejen og tog så en vej langs stranden ind til Thorup Strand

Fra Thorup Strand kørte jeg nu sydpå og kom ind på samme vej som før, men så et godt stykke længere fremme var der et skilt med navnet Bulbjergvej og her drejede jeg ind og kom nu ind på den vej det var min mening i første omgang

Et godt stykke inde ad Bulbjergvejen kom jeg til dette område, hvor der pludselig var en del terrænforskel - og lige her med en flot fyrreskov

Et noget bakket område. Billedet her er taget cirka samme sted fra som det ovenover, men nu videre i min kørselsretning. Der var ikke meget trafik, men jeg mødte da et par biler undervejs gennem skoven, bl.a. én her mens jeg var ved at fotografere

Flotte bakker med lyngpartier og græs - og en del rensdyrlav

Ligesom jeg kan lide fyrretræer kan jeg også vældigt godt lide blomstrende lyng

Om lidt kører jeg videre på vejen som snor sig gennem bakkerne her fremme i billedet. Og her kan man rigtig se den flotte kombination af blomstrende lyng og den flotte grå rensdyrlav

Lyng og rensdyrlav. Dette billede er dagens sidste. Jeg kom efter et stykke tid frem til Ellidsbølvej, som jeg fulgte ud til rute 569. Jeg kørte et kort stykke vej videre ad 569 til jeg kom til Strandvejen, som fører ud til Lild Strand. Et ganske kort stykke inde ad denne vej drejede jeg ind på Klitvejen og fulgte den 6,8 km (iflg. GPS'en) tilbage til campingpladsen, som jeg ankom til kl. 18:25. I alt har jeg på denne sidste køretur i dag kørt 90,5 km - og set en masse ting. Jeg ser tingene og fotograferer mange af dem så jeg endnu bedre kan huske dem fremover - og så deler jeg også mine synsindtryk med dig, som læser og kigger med her

Køretur 21. august 2017

Jeg kørte hjemmefra på dagens tur ca. kl. 9:40 i 13 graders varme, sol og jævn vind.

Jeg kørte i retning mod Østerild og stoppede allerede efter godt 100 meters kørsel for at tage et billede af Hjardemål Klit Kirke, som er beliggende meget tæt på campingpladsen.

Følgende oplysninger er hentet hos visitthy:

Hjardemål Klit fik sin kirke i 1895. Orgel og altertavle er skænket af den senere grosserer og direktør Peder P. Hedegaard, der voksede op på egnen.

Kirkegården rummer RAF Pilot Officer Murray Anderson Butlers grav. Piloten
blev begravet d. 27.08.1940.

M.A. Butler var navigatør på et fly, der var på togt den 8. juni 1940. Det skulle følge den tyske krydser »Scharenhorst«. Det kom til et slag mellem det britiske hangarskib »Glorious« og destroyerne »Ardent« og »Acasta«. De tre britiske skibe sank, og flyet blev skudt ned. Den fire mands besætning på flyet omkom. To blev aldrig fundet, men det fjerde besætningsmedlem drev i land i Norge og ligger begravet i Haugesund.

Her et blik ned over Arup Vejle fra Gammel Feggesundvej lige ved Vesløs Kirke. Fotoet herover og herunder er taget fra ca. samme position

Jeg fortæller mere om min tur på næste side.

Du kan gå tilbage til foregående side her.