Tur nr. 2 til Hjardemål Klit Camping

Som nævnt på foregående side befandt jeg mig godt her på campingpladsen og så var der lige nogle ting jeg ikke nåede at se. Derfor besluttede jeg mig til at køre hertil endnu engang og lagde mig på samme sted som sidst. Jeg kunne dog se, at jeg parkerede vognen en anelse ved siden af, hvor den stod sidste gang. De fliser jeg har foran indgangen til vognen havde efterladt et mønster i jorden og heraf kunne jeg se, at jeg denne gang opholdt mig ca. ½ meter fra sidste position.

Jeg ankom til pladsen søndag den 3. september kl. 12:15 og spiste frokost efer at jeg havde stillet op.

Om eftermiddagen gik jeg mig en tur - først hen til kirkegården, hvor der er et gravsted for en af de piloter, der blev dræbt under 2. verdenskrig.

M. A. Butler, canadisk flyver, var navigatør på et fly, der var på togt 8. juni 1940. Butler drev i land ved Madsbøl Strand og blev begravet her den 27. august 1940 og af hensyn til tyskerne turde man kun sætte et simpelt trækors på graven.

Efter befrielsen rejste beboerne en mindesten i stedet med indskriften:

Han døde for at andre kunne leve som frie.
I Taknemlighed mod Gud for Danmarks Frihed, og mod denne Flyver og hans Vaabenfæller for deres Indsats, satte Beboerne i Hjardemaal Sogn efter Befrielsen i 1945  dette Minde.

M. A. Butlers mor har siden været på besøg.

Da jeg var kommet ud fra kirkegården tog jeg dette billede hen mod indkørslen til campingpladsen

Jeg gik videre fra kirkegården og ad Bredlundvej og tog billede af nærmeste testmølle

Foto på Planteskolevej. Jeg har set et par stykker vildt, men nåede ikke af fotografere dem

Foto fra Planteskolevej over mod campingpladsen

Og nu er jeg tilbage på campingpladsen

Her et billede af facilitetsbygningen på campingpladsen

Hvis ellers jeg kan regne med min telefons skridttæller gik jeg på ovennævnte tur i alt lidt over 3 km

Billedet her er taget næste morgen, hvor der så ud til at være klart vejr inde på campingpladsen, men på vej til mit morgenbad tog jeg dette billede ud over marken bag campingpladsen, som viser at der var tågebanker flere steder.

Thisted Lilleby

Husene må ikke berøres, men man kan sagtens komme tæt på dem alligevel, så det burde ikke være nødvendigt at røre dem også

Første mål på dagens køretur var Plantagevej 20 i Thisted, nærmere betegnet Thisted Lilleby, som er en tro kopi af Thisted bymidte anno 1950 blot i en tiendedel størrelse.
Huse, baggårde og beskyttelsesrum er opbygget autentisk ned til de mindste detaljer.

Her uden for højsæsonen er der åbent mandag og torsdag kl. 9-12 og der arbejdes på værkstedet, hvor man bygger husene.

Jeg henvendte mig til en herre, der var ved at gøre klar til at slå græs og spurgte hvor jeg skulle gå ind, idet der ikke var åbent for porten endnu. Han sagde at jeg skulle ind i værkstedet og det gjorde jeg så. Her hilste jeg på flere mænd, der var i gang med at lave forskellige ting. Jeg fik så kontakt med en mand, der senere fortalte at han var tidligere postbud. Af ham fik jeg (efter at have betalt entre) en rundvisning i værkstedet, hvor jeg fik set både hvordan de laver mursten og hvordan de bygger huse op efter først at have lavet en skal af isoleringsmateriale, som de så bygger op omkring. Meget spændende anskuelse af arbejdets omfang. Herefter fik jeg en rundvisning i selve Lilleby med forklaring om de forskellige huse og også hvor mange af dem der ikke er der mere. Jeg fik også at vide, at de havde planlagt at lave en form for markering af havnen, idet der ikke er plads til at lave havnen pga. afstand til nabohuset. Og på et af de billeder jeg viser herefter, kommer der snart flere huse, som er under opførelse i værkstedet.

Jeg fik en vældig god oplevelse ud af dette besøg. Så tak for en god rundvisning.

Det første foto jeg tog af bebyggelsen i Thisted Lilleby er kirken, som er bygget af ca. 80.000 munkemursten. Kirken er 5,5 meter lang og 4,5 meter høj og er en tro kopi af kirken i Thisted

Denne bygning rummer nu turistbureauet i Thisted

Fællesforeningen for Danmarks Brugsforeninger 1915

Frimurerlogens hus

Et af beskyttelsesrummene som de tog sig ud i 1950

Her har jeg fotograferet to huse, som ligger et stykke fra hinanden. Det har de også gjort i virkeligheden, men inden så længe vil pladsen mellem husene være fyldt ud med nye huse, som er ved at blive fremstillet i værkstedet. Jeg så det ene af dem da jeg var på rundtur i værkstedet

Detaljer af huset, der nu rummer tursitbureauet

Detaljer fra trappen ind til kirken. Stenene nederst i kirkemuren i baggrunden har en af bygmestrene af denne by fundet frem til på et strandareal, hvor han har gået og fundet frem til sten der lignede og svarede til de rigtige sten i kirken

Efter at have set på Thisted Lilleby kørte jeg videre til mit næste mål, som var Store Torv 4, turistbureauet i Thisted. Jeg ville ind for at finde nogle af de kort over skovområder og vandreture, som jeg ikke kunne finde ude ved infostanderne forskellige steder (fordi de simpelthen var væk fra holderne). Jeg fandt de fleste af dem jeg søgte og tog så billedet af bygningen som jo ligner den i minibyen godt nok

Og her er så originaludgaven af kirken, som ligger lidt bagved tursitbureauet

På vej tilbage til bilen kom jeg forbi denne bygning, som jeg lige "kom til" at tage et billede af. Bygningen ligger i Jernbanegade.

På vej mod Hanstholm og Havhaven

Efter mit besøg på Store Torv og turen tilbage ad Jernbanegade til Kirkegårdsvej, hvor jeg havde bilen parkeret på en P-plads med P-vagt (han kontrollerede min P-skive lidt før jeg nåede tilbage til bilen) kørte jeg afsted mod Hanstholm. Jeg ville se hvad Havhaven er for noget og satte kursen mod Roshagevej 20.

På vej dertil kørte jeg ind ad Trælshøj hvorfra billedet her er taget og jeg skulle så dreje til højre ad Fyrvej mod Nytorp. Så vidt jeg kan se, er det kalk, der bliver arbejdet med nede ved søerne i billedet. Efter en tur gennem landskabet kom jeg til Hanstholm og blev af GPS'en ledt til en grusvej med navnet Roshagevej og et stykke herinde kom jeg til et kunstfærdigt malet hus og lige ved siden af det var Havhaven.

Men nu først billedet fra Trælshøj

Første billede tog jeg lige da jeg var stået ud af bilen, som jeg havde parkeret ved det kunstneriske hus. I Havhaven kan man bl.a. se og høre VINDHARPEN, som er på billedet her

Her kan en del af stenskulpturerne i Havhaven ses - der er dog også lige et sømærke midt i billedet.

Mere Havhave

Et kig bagud fra bakken og ned mod kunstnerhuset

Se mere fra dagens køretur på næste side

- eller hop tilbage til foregående side